XIII Conferencia Internacional de Ciencias Empresariales
XIII Simposio de Gerencia Moderna
Resumen
La complejidad del contexto actual y las exigencias por la sociedad a las universidades con respecto a su pertinencia, demanda de una planificación estratégica situacional que direccione la gestión universitaria a la solución de los problemas que impactan en su desarrollo. Sin embargo, se mantiene la problemática de que si bien se ha avanzado significativamente en los sistemas de planificación, aún es insuficiente el abordaje en el plano metodológico de los supuestos de este enfoque de planificación en estas instituciones. El presente trabajo tiene el objetivo de definir las concepciones teóricas y metodológicas generales para el desarrollo de la planificación estratégica, utilizando herramientas de prospectiva desde el enfoque situacional en la Universidad de Managua. La metodología utilizada se sustenta en el enfoque mixto, entre las técnicas y métodos utilizados se encuentran las encuestas, entrevistas, análisis documental, grupos focales, matrices de análisis de situación, importancia dominio y los escenarios. En cuanto a los resultados y discusión, se definió las bases teóricas y metodológicas generales para el desarrollo de la planificación estratégica situacional en el objeto práctico.
Abstract
The complexity of the current context and the demands made by society on universities with respect to their relevance, demand situational strategic planning that directs university management to the solution of the problems that impact its development. However, the problem remains that although significant progress has been made in planning systems, the methodological approach to the assumptions of this planning approach in these institutions is still insufficient. The objective of this work is to define the general theoretical and methodological conceptions for the development of strategic planning, using prospective tools from the situational approach at the University of Managua. The methodology used is based on the mixed approach, among the techniques and methods used are surveys, interviews, documentary analysis, focus groups, situation analysis matrices, domain importance and scenarios. Regarding the results and discussion, the general theoretical and methodological bases for the development of situational strategic planning in the practical object were defined. The study allowed us to reach conclusions that situational strategic planning constitutes a coherent alternative with the transformation approach that should characterize university management in Nicaragua, that its application is aligned with the country's policies and strategies and that The developed methodological conception is viable for its development in the Institution, according to the consensus of the University Advisory Council, the judgment of experts and the satisfaction index shown by the Board of Directors.
Sobre el ponente
Orlando Corea Almendarez
Discussion