Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
In order to contribute to the creation of a sustainable world, it is considered of utmost importance that education for sustainable development becomes a key element in promoting peaceful coexistence. In this regard, it is essential to understand the relationship between a culture of peace, heritage, and identity, so that they are embraced as driving forces for a shift in the vision of development. The aim is to design a pedagogical approach based on the integration of a culture of peace and heritage as transformative pillars to promote sustainable higher education focused on the comprehensive development of individuals and communities.
A qualitative approach using cooperative action research is applied to implement the actions, which have undergone a systematization process of the most relevant scientific results from 2018 to 2022. The initiative contributes to offering a new pedagogical perspective that connects a culture of peace and heritage as fundamental pillars for transforming higher education into a sustainable model. This includes the establishment of methodological tools and educational strategies that integrate peace values and heritage preservation into academic curricula, as well as the generation of awareness within educational communities about the importance of building a society based on mutual respect, peaceful coexistence, and sustainability.
Con el fin de ayudar a crear un mundo sostenible se considera de extrema importancia que la educación para el desarrollo sostenible se convierta en un elemento clave para la convivencia pacífica. En este sentido, es imprescindible entender la relación entre cultura de paz, patrimonio e identidad, para que se asuman como factores dinamizadores de un cambio de visión sobre el desarrollo. El objetivo es diseñar una concepción pedagógica basada en la integración de la cultura de paz y el patrimonio, como ejes transformadores para promover una educación superior sostenible y orientada hacia el desarrollo integral de los individuos y las comunidades. Se emplea el camino cualitativo de la investigación acción cooperativa para la aplicación de las acciones que pasaron por un proceso de sistematización de los resultados científicos más relevantes comprendidos entre el 2018-2022. Contribuye a ofrecer una nueva perspectiva pedagógica que articule la cultura de paz y el patrimonio como pilares fundamentales para transformar la educación superior hacia un modelo sostenible. el establecimiento de herramientas metodológicas y estrategias educativas que integren valores de paz y preservación del patrimonio en los planes de estudio y la generación de conciencia en las comunidades educativas sobre la importancia de construir una sociedad basada en el respeto mutuo, la convivencia pacífica y la sostenibilidad.
About The Speaker
Dr. Imirsy Valdivia Martínez
Centro de Estudio de Educación
Discussion