13rd International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials
4th Colloquium of road engineering and transport works
Abstract
The objective of this research is the use of hydraulic concrete made with a biological additive CBQ-VTC in the construction of rigid pavements for roads, the physical-mechanical and rheological properties of hydraulic concrete made with a biological additive CBQ-VTC are evaluated and analyzed through tests carried out in the laboratory and on an industrial scale. Through a comparison using a mixture without additives, a mixture using the CBQ-VTC biological additive and a mixture using the Dynamo SX-32 additive for 20 MPa and 30 MPa hydraulic concretes, its performance to be used in the construction of rigid pavements on roads is determined by means of results obtained in the settlement test with Abram's Cone in the fresh state and in the hardened state, flexotraction and compression tests, emphasizing the hydraulic concrete mixture using the biological additive of national production CBQ-VTC. A technical-economic assessment of the use of hydraulic concretes made with a biological additive of national production CBQ-VTC is carried out in contrast to imported additives to be used in the construction of rigid pavements for roads, substituting imports into the country from national raw materials.
Resumen
La presente investigación tiene como objetivo el empleo de hormigón hidráulico elaborado con aditivo biológico CBQ-VTC en la construcción de pavimentos rígidos para carreteras, se evalúa y analiza las propiedades físico-mecánicas y reológicas de los hormigones hidráulicos elaborados con aditivo biológico CBQ-VTC mediante ensayos realizados en laboratorio y a escala industrial. Se determina mediante una comparación utilizando mezcla sin aditivos, una mezcla utilizando el aditivo bilógico CBQ-VTC y una mezcla utilizando aditivo Dynamon SX-32 para hormigones hidráulicos de 20 MPa y 30 MPa, su desempeño para ser utilizado en la construcción de pavimentos rígidos en carreteras mediante resultados obtenidos en el ensayo de asentamiento con el Cono de Abram en estado fresco y en estado endurecido ensayos de flexotracción y de compresión, haciendo énfasis en la mezcla de hormigón hidráulico utilizando el aditivo biológico de producción nacional CBQ-VTC. Se realiza una valoración técnico – económica del empleo de hormigones hidráulicos elaborados con aditivo biológico de producción nacional CBQ-VTC en contraste con aditivos importados para ser utilizados en la construcción de pavimentos rígidos para carreteras sustituyendo importaciones al país a partir de materias primas nacionales.
About The Speaker
Ing. Neysis de la Caridad Trujillo Vilches
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