Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
IV Workshop “Challenges of Education 2025”
In order to help create a sustainable world, it is considered extremely important that education for sustainable development become a key element for peace ful coexistence. In this sense, it is essential to understand the relationship between a culture of peace, heritage, and identity, so thatthey are embraced as driving factors for a change in the way we view development. The objectiveis to design a pedagogical concept based on the integration of a culture of peace and heritage as transformativeaxesforpromotingsustainablehighereducationorientedtowardthe integral development of individuals and communities. the qualitativeapproach of cooperativeactionresearchisused to implementtheseactions, whichunderwent a systematization of themostrelevantscientificresultsfrom 2018-2022. It contributes to offering a new pedagogicalperspectivethatarticulates a culture of peace and heritage as fundamental pillarsfortransforminghighereducationtoward a sustainablemodel. The establishment of methodologicaltools and educationalstrategiesthatintegratevalues of peace and heritagepreservationintothecurricula and thegeneration of awareness in educationalcommunitiesabouttheimportance of building a societybasedon mutual respect, peacefulcoexistence, and sustainability.
Con el fin de ayudar a crear un mundo sostenible se considera de extrema importancia que la educación para el desarrollo sostenible se convierta en un elemento clave para la convivencia pacífica. En este sentido, es imprescindible entender la relación entre cultura de paz, patrimonio e identidad, para que se asuman como factores dinamizadores de un cambio de visión sobre el desarrollo. El objetivo es diseñar una concepción pedagógica basada en la integración de la cultura de paz y el patrimonio, como ejes transformadores para promover una educación superior sostenible y orientada hacia el desarrollo integral de los individuos y las comunidades. Se emplea el camino cualitativo de la investigación acción cooperativa para la aplicación de las acciones que pasaron por un proceso de sistematización de los resultados científicos más relevantes comprendidos entre el 2018-2022. Contribuye a ofrecer una nueva perspectiva pedagógica que articule la cultura de paz y el patrimonio como pilares fundamentales para transformar la educación superior hacia un modelo sostenible. el establecimiento de herramientas metodológicas y estrategias educativas que integren valores de paz y preservación del patrimonio en los planes de estudio y la generación de conciencia en las comunidades educativas sobre la importancia de construir una sociedad basada en el respeto mutuo, la convivencia pacífica y la sostenibilidad.
About The Speaker
Dr. Imirsy Valdivia Martínez
Centro de Estudio de Educación
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