11nd International Conference of Mechanical Engineering
COMEC 2023
IX Workshop on Teaching Mechanical Engineering
Abstract
The implementation of the study plans for the training of the Short Cycle Higher Level Technician has been a challenge for educators. The main needs have been related to the student's preparation problems in the contents related to the subjects linked to the professional profile. From the application of pedagogical research methods, the needs that arise were verified and the need for an integrated media system was verified to favor the understanding of the essential contents of the subjects related to Industrial Assembly. A systematization of the theoretical supports on the teaching media was carried out, which allowed determining the main characteristics of the proposal. In addition, a series of methodological recommendations are offered for the application of the teaching media system that allow achieving significant learning. The materials that are proposed can be used by the students in order to complement the contents that the teachers have taught them, thus reinforcing the path to decision-making in their future professional performance. The system includes videos, presentations and has a brochure that complements the information displayed. It facilitated the integration between theory and practice, allows the linking and inclusion of the student in the independent cognitive activity. It is concluded that the system contributed to the correct direction of independent work, as well as to the self-preparation of the student.
Resumen
La implementación de los planes de estudio para la formación del Técnico de Nivel Superior de Ciclo Corto ha sido un reto para los educadores. Las principales necesidades han estado relacionadas con los problemas de preparación del estudiante en los contenidos relacionados con las asignaturas vinculadas al perfil profesional. A partir de la aplicación de métodos de investigación pedagógica se constató las necesidades que se presentan y se comprobó la necesidad de un sistema integrado de medios para favorecer la comprensión de los contenidos esenciales de las asignaturas relacionados con el Montaje Industrial. Se realizó una sistematización de los sustentos teóricos sobre los medios de enseñanza, que permitió determinar las principales características de la propuesta. Se ofrecen además, una serie de recomendaciones metodológicas para la aplicación del sistema de medios de enseñanza que permiten lograr un aprendizaje significativo. Los materiales que se proponen pueden ser utilizados por los estudiantes en función de complementar los contenidos que les han impartido los docentes, reforzando de esta manera el camino a la toma de decisiones en su futuro desempeño profesional. El sistema incluye videos, presentaciones y posee un folleto que complementa la información que se muestra. Facilitó la integración entre la teoría y la práctica, permite la vinculación y la inclusión del estudiante en la actividad cognoscitiva independiente. Se concluye que el sistema contribuyó a la correcta dirección del trabajo independiente, así como a la autopreparación del estudiante.
About The Speaker
Dr. Erenia Cabrera Delgado
Profesora Auxiliar, Doctora en Ciencias Tecnicas.
Discussion