Slope stability analysis on high road embankments using probabilistic methods

Abstract

In the design of road embankments one of the fundamental variables of analysis is the determination of the stability and safety of the slopes. Currently in Costa Rica several projects are being developed for the expansion of national highways, in which the problem of the design and construction of high embankments using fine soils originated from the weathering of volcanic materials is presented. This study evaluates the stability under different conditions of various slopes on the national highway, Interamericana Norte between San Gerardo and Limonal. During the geotechnical studies, a broad characterization of the materials from the cuts or longitudinal compensation was carried out; as well as the base floors of the embankments. The wide database available on soils, in the highest sections, allowed the combination of deterministic and probabilistic methods to provide more accurate and reliable results. The probabilistic method was used not only to estimate the safety factor, but also the probability of failure. With the results of the study, it was possible to establish the maximum heights that could be reached in the embankments of the road using fine soils in a rational and safe way.

Resumen

En el diseño de terraplenes de carreteras una de las variables fundamentales de análisis es la determinación de la estabilidad y seguridad de los taludes. Actualmente en Costa Rica se están desarrollando varios proyectos de ampliación de carreteras nacionales, en las que se presenta la problemática del diseño y construcción de terraplenes altos empleando suelos finos originados a partir del intemperismo de materiales volcánicos. El presente estudio evalúa la estabilidad ante diferentes condiciones de varios taludes en la carretera nacional, Interamericana Norte entre San Gerardo y Limonal. Durante los estudios geotécnicos se realizó una amplia caracterización de los materiales provenientes de los cortes o compensación longitudinal; así como de los suelos de base de los terraplenes. La amplia base de datos disponibles de los suelos, en las secciones de mayor altura, permitió la combinación de métodos determinísticos y probabilísticos para propiciar resultados más precisos y confiables. El método probabilístico fue usado no solo para estimar el factor de seguridad, sino también la probabilidad de falla. Con los resultados del estudio se logró establecer las alturas máximas que se podían alcanzar en los terraplenes de la carretera empleando suelos finos de forma racional y segura.

About The Speaker

Dr. Liosber Medina García

Dr. Liosber Medina García

Universidad: Universidad Federal de Goiás (UFG)
Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 25, 2021 9:45 AM
15 minutes
L 11
Authors
Prof. Dr. Domingo E. Delgado Martínez
Dr. Liosber Medina García
Keywords
deterministic and probabilistic methods, probability of failure, slope stability, high embankment
métodos determinísticos y probabilísticos, probabilidad de falla, estabilidad de talud, terraplén alto
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