Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The correct use of terminology and phraseological units in scientific and legal discourses has acquired significance in Cuban higher education, since it has been shown that university students can present research results with coherence and cohesion to the scientific community. The objective of this work is to socialize the most significant examples of the use that university students give to collocations in legal and scientific languages. The method that allowed the authors to analyze the linguistic corpus of the selected sample is text analysis. The most relevant results that have been obtained are aimed at the generalization of the institutional project Training in scientific communication of university students (2016); of the doctoral thesis The development of oral scientific communication of the students of Veterinary Medicine and Zootechnics (Méndez, 2018) and of the diploma work Study of the scientific language of the students of Bachelor of Chemistry (Fernández, 2019). It is important to express that this work is included in one of the research lines of the Cuban Phraseology Study Group (GEFRASCU) and is a partial result that is part of the national project on the History of the Spanish Language.
El empleo correcto de la terminología y de las unidades fraseológicas en los discursos científico y jurídico, ha adquirido significación en la enseñanza superior cubana, pues se ha demostrado que los estudiantes universitarios pueden exponer con coherencia y cohesión los resultados investigativos a la comunidad científica. El objetivo del presente trabajo es socializar los ejemplos más significativos del uso que le dan los estudiantes universitarios a las colocaciones en los lenguajes jurídico y científico. El método que les permitió a los autores analizar el corpus lingüístico de la muestra seleccionada, es el análisis de texto. Los resultados más relevantes que se han obtenido, están dirigidos a la generalización del proyecto institucional Formación en comunicación científica de los universitarios (2016); de la tesis doctoral El desarrollo de la comunicación científica oral de los estudiantes de Medicina Veterinaria y Zootecnia (Méndez, 2018) y del trabajo de diploma Estudio del lenguaje científico de los estudiantes de Licenciatura en Química (Fernández, 2019). Es importante expresar que este trabajo se incluye en una de las líneas de investigación del Grupo de Estudio de la Fraseología de Cuba (GEFRASCU) y es un resultado parcial que forma parte del proyecto nacional de Historia de la Lengua Española.
About The Speaker
Dra. Darlén Méndez Lloret
Profesora de la UCLV, Facultad de Humanidades, Departamento de Letras