Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"

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CHILDREN AND YOUTH LITERATURE IN UNIVERSITY CLASSROOMS. AN EXPERIENCE FROM GAMIFICATION

The work presents the experiences of the authors as teachers of the subject Child and Youth Literature, in the Bachelor of Education in Spanish-Literature, and their dynamics of promoting reading to contribute to the job training of future professionals. That is why, given the possibilities offered by the curricular strategy on the use of ICT, we proceed to achieve the promotion of reading from a Gamification proposal, a term used since 2002, to refer to the adaptation of the game to education and as a tool for educational transformation. Methods of the theoretical and empirical level were applied that allowed obtaining information, determining results and conclusions. The referential theoretical framework was assumed from the studies carried out by foreign authors such as: Foncubierta, J and Rodríguez, C. (2014), Millán, JA (2017), among others, those who have ventured into the training of the literary reader and didactics current from the Spanish-Literature class. In Cuba, Fowler, V. (2000), Herrera Rojas, R. (2009.), J. R. Calcines (2010) and Luis Álvarez Álvarez (2017), among others, those who have investigated in reading and its dissemination. As the main results, it is pointed out that the students, when interacting with digital tools, enjoyed the knowledge of literary works, and were trained to lead the educational process aimed at the integral formation of the personality, through linguistic and literary contents. , an essential objective in their training as future education professionals.

El trabajo presenta las experiencias de las autoras como profesoras de la asignatura Literatura Infantil y Juvenil, en la carrera Licenciatura en Educación Español-Literatura, y sus dinámicas de la promoción de la lectura para contribuir a la formación laboral de los futuros profesionales. Es por ello, que ante las posibilidades que ofrece la estrategia curricular sobre el uso de las TIC, se procede al logro de la promoción de la lectura desde una propuesta de Gamificación, término empleado desde el año 2002, para referirse a la adaptación del juego a la educación y como una herramienta de transformación educativa. Se aplicaron métodos del nivel teórico y empírico que permitieron obtener información, determinar resultados y conclusiones. El marco teórico referencial se asumió desde los estudios realizados por autores extranjeros como: Foncubierta, J y Rodríguez, C. (2014), Millán, J. A. (2017), entre otros, los que han incursionado sobre la formación del lector literario y las didácticas actuales desde la clase de Español-Literatura. En Cuba, Fowler, V. (2000), Herrera Rojas, R. (2009.), J. R. Calcines (2010) y Luis Álvarez Álvarez (2017), entre otros, los que han investigado en la lectura y su difusión. Como principales resultados se señala que los estudiantes al interactuar con las herramientas digitales, disfrutaron del conocimiento de las obras literarias, y se adiestraron para dirigir con actualidad el proceso educativo encaminado a la formación integral de la personalidad, por medio de los contenidos lingüísticos y literarios, objetivo esencial en su formación como futuros profesionales de la educación. 

About The Speaker

Ángela  Cimarro López

M. Sc. Ángela Cimarro López

Universidad de Holguín Flag of Cuba
Practical Info
English (US)
November 25, 2021 2:0 PM
15 minutes
L3
Authors
M. Sc. Ángela Cimarro López
Ana María Ossorio Salermo
Lizania Fernández Martínez
Keywords
children and youth literature
gamificación
gamification
la literatura infantil y juvenil
Documents