Simposio Internacional “Desarrollo Humano, Equidad y Justicia Social"
The Patakies play an important role in the ritual practices of La Regla de Osha religion, mainly in the formation of ethical and moral values in its followers. The new world became a melting pot whith the mixture of the different cultures of the European, African and indigenuos people. This phenomenon resulted in a syncretic integration, where saying and knowledge were linked to achieve a process of transculturation. The main protagonists of this process were the African slaves who were introduced into the Spanish colonies to support the labor. They brought whith them the fundamental elements of their culture and religion such as: La Regla de Osha or santería, a Yoruba descent; La Regla Conga or Palo Monte, original from the peoples of a common Bantu trunk, and the Abakua male secret societies, which re-emerged in a totally unknown territory, strongly influencing the culture that was forthcoming on that side of the Atlantic. These cults were brought to Holgin by santeros who created a sacred narrative tool. Due to the cultural heritage that is seen in the stories, the study of the discursive markers in the mythical stories is useful not only to analyze the influence of the stories in the society of Holguin, but also to deep into the cultural linguistic studies of the mythical universe of Santeria in our province.
Los Patakíes ocupan el lugar central en la formación ética y moral que contiene la Regla de Osha en su práctica ritual. El panorama cultural del Nuevo Mundo por los aportes europeos, africanos e indígenas, se entrecruzó teniendo como resultado un fenómeno de integración sincrética, donde se amalgamaron decires y saberes para lograr un proceso de transculturación por esclavos africanos que fueron introducidos en las colonias españolas para fortalecer la mano de obra, trayendo consigo, en sus mentes, los elementos fundamentales de su cultura y religión como: la Regla de Osha o Santería, de ascendencia yoruba, la Regla Conga o Palo Monte originarias en los pueblos de un tronco común bantú, y las sociedades secretas masculinas Abakúa; las cuales resurgieron en un territorio totalmente desconocido, influenciando fuertemente la cultura que se gestaba en este lado del atlántico.
A Holguín llegan estos cultos por santeros conformadores de un cuerpo narrativo de carácter sagrado. Por el acervo cultural que se manifiesta en los cuentos, el estudio de los marcadores discursivos en los relatos míticos surge para analizar la influencia de los relatos en la sociedad holguinera y por la necesidad de estudios lingüísticos culturales que engloben el universo mítico de la santería en nuestra provincia.
About The Speaker
MsC. Sulennys
Trabajo como profesora en la Universidad de Holguin