International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Given the need to articulate the subjects of the curriculum for the professional training of engineers. An investigation is being developed that guides the use of simulators for this purpose. The objective of the research was oriented to achieve the transversal articulation between the curriculum subjects, from the first years of the engineering career, from the use of simulators. An expository methodology was used, from which the teaching-learning strategies were explored and adapted, applied in the development of the curriculum with the integration of simulators, so that from the curricular mesh, harmonically constructed, the treatment of the linked theory is guaranteed. to its application in professional practice. This project, which underlies as an undeclared transversal axis, also establishes the guidelines to guarantee research training in the engineering curriculum. Classroom activity with the use of the simulator involves teachers of different subjects who, together, present a physical system, which must be modeled, solved by applying knowledge of their subjects and subsequently simulated. It is concluded that the experience manages to internalize and integrate the concepts of the subjects and contributes to their application in solving problems related to professional practice.
Ante la necesidad de articular las asignaturas del currículo para la formación profesional de los ingenieros. Se desarrolla una investigación que orienta el empleo de los simuladores con este fin. El objetivo de la investigación se orientó a lograr la articulación transversal entre las asignaturas de currículo, desde los primeros años de la carrera de ingeniería, a partir del empleo de los simuladores. Se utilizó una metodología expostfacto, desde la que se exploraron y adecuaron las estrategias de enseñanza aprendizaje, aplicadas en el desarrollo del currículo con la integración de los simuladores, para que desde la malla curricular, armónicamente construida, se garantice el tratamiento de la teoría vinculado a su aplicación en la práctica profesional. Este proyecto, que subyace como eje transversal no declarado, establece además las pautas para garantizar la formación investigativa en el currículo del ingeniero. La actividad áulica con el empleo del simulador involucra docentes de distintas asignaturas quienes, de forma conjunta, presentan un sistema físico, que debe ser modelado, resuelto mediante la aplicación del conocimiento de sus asignaturas y posteriormente simulado. Se concluye que la experiencia logra internalizar e integrar los conceptos de las asignaturas y contribuye a su aplicación en la solución de problemas vinculados a la práctica profesional.
About The Speaker
Dr. Tatiana Rigal Permuy