International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
The university is transforming and requires an integral formation of the different models of professionals that are in tune with their time. The English language constitutes a fundamental element of this change, which demands a greater linguistic preparation of the professors in Cuban university. The Central University "Marta Abreu" of Las Villas has developed a systematic preparation in English language of professors of different careers through training, diplomas and courses. However, it has been shown that there is a significant number of professionals who suffer from adequate preparation in this language to respond to the growing need for English language proficiency. The objective of the present paper is to reflect on the linguistic immersion strategy for accelerated teaching-learning process of the English language in professors at the Central university ¨Marta Abreu¨ de Las Villas. The investigation assumes the theoretical bases of the new strategy of improvement of the teaching of English in Higher Education the linguistic immersion, learning styles and strategies and the accelerated teaching-learning process. The research uses a parallel convergence research design. The quantitative and qualitative methods, techniques and instruments respond to the current approaches of the social and humanistic sciences. The results obtained refer to the quality and effectiveness of the curricular strategy of the English language, which increases the quality of the integral formation of professionals.
Keywords: linguistic immersion, learning styles and strategies, accelerated teaching, cross content strategy.
La universidad se transforma y exige una formación integral de los diferentes modelos de profesionales que estén a tono con su tiempo. El idioma inglés constituye un elemento fundamental de ese cambio, lo que exige una mayor preparación idiomática de los profesores en la universidad cubana. En la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas se ha desarrollado una preparación sistemática en idioma inglés a profesores de diferentes carreras mediante entrenamientos, diplomados y cursos. Sin embargo, se ha evidenciado que existe un número significativo de profesionales que adolecen de la preparación adecuada en este idioma para responder a la creciente necesidad del dominio del idioma inglés. El objetivo del presente trabajo radica en reflexionar sobre la importancia de la estrategia de inmersión para el proceso de enseñanza-aprendizaje acelerado del idioma inglés en profesores de Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. La investigación asume las bases teóricas de la nueva estrategia de perfeccionamiento de la enseñanza del inglés en la Educación Superior, la inmersión lingüística, los estilos y estrategias de aprendizaje y el aprendizaje acelerado. La investigación utiliza un diseño investigativo de convergencia paralela. Los métodos, técnicas e instrumentos cuantitativos y cualitativos responden a los enfoques actuales de las ciencias sociales y humanísticas. Los resultados obtenidos se refieren a la calidad y efectividad de la estrategia curricular del idioma inglés en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, lo cual repercute en la calidad de la formación integral de los futuros profesionales.
About The Speaker
Dinorah S. Sánchez Morales