Simposio Internacional Hábitat y Desarrollo Comunitario Sostenible
HAB-COM 2021
Climate change is the most acute environmental problem of this century. Faced with this situation, it is imperative to raise the environmental culture of the new generations, not only from the educational strategies of school institutions, but also in the conception of actions and projects aimed at promoting the active and conscious participation of the population through community environmental education. This article aims to propose guidelines for non-schooled Community Environmental Education in the coastal settlement at risk of disappearing Punta Brava, Caibarién. The study of the bibliography dealt with was carried out using analytical and synthetic methods. The criteria for the analysis and integration of the information were established as the treatment of environmental education in coastal areas of the Cuban territory, from 2015 to 2020, and the contributions of the Community Self-Development Methodology (MAC), proposed by the Center for Community Studies from the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, to the non-schooled Community Environmental Education. The information was integrated as methodological guidelines to deploy environmental education projects from non-schooled routes and a characterization of the context of Punta Brava, Caibarién, was carried out.
El cambio climático es el problema ambiental más agudo del presente siglo. Ante esta situación, resulta imperioso elevar la cultura ambiental de las nuevas generaciones, no solo desde las estrategias educativas de las instituciones escolares, sino en la concepción de acciones y proyectos dirigidos a potenciar la participación activa y consciente de la población por medio de la educación ambiental comunitaria. Este artículo tiene como objetivo proponer directrices para la Educación Ambiental Comunitaria no escolarizada en el asentamiento costero con riesgo a desaparecer Punta Brava, Caibarién. El estudio de la bibliografía tratada se realizó mediante los métodos analítico y sintético. Se establecieron como criterios para el análisis e integración de la información el tratamiento de la educación ambiental en zonas costeras del territorio cubano, de 2015 a 2020, y los aportes de la Metodología del Autodesarrollo Comunitario, propuesta desde el Centro de Estudios Comunitarios de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, a la Educación Ambiental Comunitaria no escolarizada. Se integró la información a modo de directrices metodológicas para desplegar proyectos de educación ambiental desde vías no escolarizadas y se realizó una caracterización del contexto de Punta Brava, Caibarién, como primera etapa de la propuesta metodológica.
About The Speaker
MsC. Diana Rosa Rodríguez González 2023