8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
The implementation of actions with the participation of the family, for the psychological well-being of institutionalized older adults constitutes an urgency in the current conditions of population aging in Cuba. The present study had the purpose of evaluating the effectiveness of the system of family education actions for the promotion of psychological well-being in institutionalized older adults in the municipality of Cifuentes, Villa Clara province.
A sequential exploratory mixed design (DEXPLOS) organized in phases was used. The sample consisted of 10 families and 5 health providers, with whom we worked in the period between March and November 2022. Techniques such as documentary analysis, participant observation, interviews, family relationship test, and social support test were applied. The system of family education actions was implemented and evaluated. The results were processed through content analysis and the statistical package SPSS 25.0. The integrative analysis was carried out through the triangulation of sources. It was obtained that the implemented system of actions was partially effective as long as transformation in the family's knowledge and skills was achieved, but the modes of action were not fully transformed as expected. There was satisfaction with the performance of the actions by all those involved. Educational recommendations were made to achieve the objectives proposed in the system of actions based on the new realities of families.
La implementación de acciones con participación de la familia, para el bienestar psicológico de los adultos mayores institucionalizados constituye una urgencia en las actuales condiciones del envejecimiento poblacional en Cuba. El estudio que se presenta tuvo la finalidad de evaluar la efectividad del sistema de acciones de educación familiar para la promoción del bienestar psicológico en adultos mayores institucionalizados en el municipio de Cifuentes, provincia Villa Clara. Se empleó un diseño mixto exploratorio secuencial (DEXPLOS) organizado en fases. La muestra fue de 10 familias y 5 proveedores de salud, con quienes se trabajó en el período comprendido entre marzo y noviembre del 2022. Se aplicaron técnicas como análisis documental, observación participante, entrevistas, test de las relaciones familiares y test de apoyo social. Se implementó y evaluó el sistema de acciones de educación familiar. Los resultados fueron procesados mediante el análisis de contenido y el paquete estadístico SPSS 25.0. Se realizó el análisis integrador mediante la triangulación de fuentes. Se obtuvo que el sistema de acciones implementado resultó parcialmente efectivo en tanto se logró transformación en conocimientos pero las habilidades y los modos de actuación de la familia no fueron transformados según lo esperado. Hubo satisfacción con la realización de las acciones por parte de todos los implicados. Se elaboraron recomendaciones educativas para la consecución de los objetivos propuestos en el sistema de acciones a partir de las nuevas realidades de las familias.
About The Speaker
Sandra Nuñez Mora
Discussion