XV International Workshop “Communities: History and Development”
COMMUNITIES 2023
Abstract
The article takes up the communication of cultural heritage in the media field as a bidirectional process of sharing meanings, and holistically relocates in current research in the field, the assumptions of the Latin American critical paradigm, the sociology of communication and popular education. It contributes to promoting discursive practices that favor counter-hegemonic, social and community forms of thought, less individualistic and reified around heritage. Through the critical-documentary review of key texts in the field of study and articles published in scientific databases: Scopus, EBSCO, Web of Science, Latindex, theoretical references are inserted to communicate cultural heritage with the participation of the public in the media field. As a methodological proposal, a system of actions is designed to guide the activity based on the active involvement of senders and receivers in the construction of the patrimonial discourse. The proposal affects the social valuation of cultural heritage in terms of a cultural resource for transformation and popular education, where citizens recognize themselves in the city and as part of it. Heritage education is consolidated in the media platform from a political culture of relevance and a cultural politics of everyday life, where local processes of heritage and activation prevail through the broad and complex plot of meaning production of the actors of the communication.
Resumen
El artículo retoma la comunicación del patrimonio cultural en el ámbito mediático como proceso bidireccional de puesta en común de significados, y reubica de manera holística en la investigación actual del campo, los presupuestos del paradigma crítico latinoamericano, la sociología de la comunicación y la educación popular. Contribuye a potenciar prácticas discursivas que favorezcan las formas de pensamiento contrahegemónicas, sociales y comunitarias, menos individualistas y cosificadas en torno a lo patrimonial. A través de la revisión crítica- documental de textos clave en el campo de estudio y artículos publicados en base de datos científicas: Scopus, EBSCO, Web of Science, Latindex, se insertan los referentes teóricos para comunicar el patrimonio cultural con la participación del público en el ámbito mediático. Como propuesta metodológica se diseña un sistema de acciones que guíe la actividad a partir del involucramiento activo de emisores y receptores en la construcción del discurso patrimonial. La propuesta incide en la valoración social del patrimonio cultural en términos de recurso cultural para la transformación y la educación popular, donde los ciudadanos se re-conozcan en la ciudad y como parte de ella. Se afianza la educación patrimonial en la plataforma mediática desde una cultura política de la pertinencia y una política cultural de lo cotidiano, donde prevalecen los procesos locales de patrimonialización y activación a través de la amplia y compleja trama de producción de sentido de los actores de la comunicación
About The Speaker
Maile Hernandez
Discussion