Executive Secretary

14th Conference “Chemical engineering: development, potential and its challenges” and VI International Symposium on “Technological and environmental safety” "SIQF 2025"

IX International Symposium on Chemistry and Pharmaceutical Sciences

SIQF 2025

14th Conference “Chemical engineering: development, potential and its challenges” and VI International Symposium on “Technological and environmental safety”

Dual training model in the third year of the Chemical Engineering degree.

Abstract:
Problem:
Dual training is an innovative modality adopted by the Chemical Engineering program to strengthen the university-industry link in professional training. This model integrates the teaching-learning-assessment process in two complementary settings: the classrooms of educational institutions, where theoretical and practical activities are developed, and companies or organizations, where didactic and productive activities are carried out. For its successful implementation, it is essential to establish agreements between higher education institutions and work environments, in addition to adapting the curricula and programs of the different disciplines and years of the program.
Objective:
To define a strategy for implementing dual education in the third year of the Chemical Engineering program.
Methodology:
An analysis of the advantages and risks of the dual model was conducted, along with proposals for organizational changes to the curriculum, with an emphasis on the implementation of the Research Work Practice (PLI).
Results and Discussion:
The main actions for implementing and improving dual education in the third year of Chemical Engineering at the Universidad Central "Marta Abreu" in Las Villas are presented. The current curriculum design was analyzed to identify modification needs, considering business demands, job descriptions, job rotations, and professional profiles. A flexible curriculum was designed to facilitate the effective transition of students to dual education, developing professional and work-related competencies. The dual education model is structured in two semesters with distributed and intercalated PLI, accompanied by a pedagogical strategy and an evaluation system aligned with business needs for the 2024-2025 and 2025-2026 academic years.
Conclusions:
Learning in real-life educational and work environments is the core of the curriculum. The modifications ensure alignment between business needs and the curriculum. The model promotes content relevance and competency development, although it faces limitations such as inequality in pay and mentoring, and a lack of faculty assigned to companies. Institutional and business commitment is required for the model's sustainability.

Resumen:
Problemática:
La formación dual es una modalidad innovadora adoptada por la carrera de Ingeniería Química para fortalecer el vínculo universidad-empresa en la formación profesional. Este modelo integra el proceso de enseñanza-aprendizaje-evaluación en dos escenarios complementarios: las aulas de las instituciones educativas, donde se desarrollan actividades teórico-prácticas, y las empresas u organizaciones, donde se realizan actividades didáctico-productivas. Para su implementación exitosa, es esencial establecer convenios entre las instituciones de educación superior y los entornos laborales, además de adecuar los planes curriculares y programas de las distintas disciplinas y años de la carrera.
Objetivo:
Definir una estrategia para implementar la educación dual en el tercer año de la carrera de Ingeniería Química.
Metodología:
Se realizó un análisis de las ventajas y riesgos del modelo dual, junto con propuestas de transformaciones organizativas en el plan de estudios, con énfasis en la ejecución de la Práctica Laboral Investigativa (PLI).
Resultados y discusión:
Se presentan las principales acciones para implementar y perfeccionar la formación dual en el tercer año de Ingeniería Química en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Se analizó el diseño curricular actual para detectar necesidades de modificación, considerando las demandas empresariales, el profesiograma, rotaciones laborales, y el perfil profesional. Se diseñó un currículo flexible que facilita la transición efectiva de los estudiantes en modalidad dual, desarrollando competencias profesionales y laborales. El modelo dual se estructura en dos semestres con la PLI distribuida e intercalada, acompañado de una estrategia pedagógica y un sistema de evaluación alineados con las necesidades empresariales para los cursos 2024-2025 y 2025-2026.
Conclusiones:
El aprendizaje en entornos educativos y laborales reales es el eje del currículo. Las modificaciones garantizan la correspondencia entre las necesidades empresariales y el currículo. El modelo favorece la pertinencia de contenidos y el desarrollo de competencias, aunque enfrenta limitaciones como la desigualdad en remuneración y tutorías, y la falta de profesores categorizados en empresas. Se requiere compromiso institucional y empresarial para la sostenibilidad del modelo.

About The Speaker

Yania Correa Cortes

MsC. Yania Correa Cortes

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 4:51 PM
3 minutes
Salon 1
Authors
MsC. Yania Correa Cortes
Dr. Jorge Leiva Mas
Mayra C. Morales Pérez
Nancy López Bello
Ronaldo Santos Herrero
Keywords
chemical engineering
dual training
formación dual
ingeniería química
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