Executive Secretary
IX International Symposium on Chemistry and Pharmaceutical Sciences
SIQF 2025
14th Conference “Chemical engineering: development, potential and its challenges” and VI International Symposium on “Technological and environmental safety”
• Problem: The Environmental Natural Resources System Law establishes Environmental Education aimed at practices compatible with sustainable development. Higher Education guarantees the introduction of the environmental dimension into professional formation models through the Environmental Formation Curriculum Strategy. Currently, there is a need to improve environmental content, promoting the Life Task and implementing tools such as the "Circular Economy," aspects assumed to update the strategy of the Chemical Engineering program.
• Objective(s): To introduce circular economy approach in the environmental formation curriculum strategy updating for the Chemical Engineering program
• Methodology: Analysis of the current strategy and introduction of actions for the implementation of a circular economy approach in the disciplines.
• Results and discussion: Action plans with a circular economy approach are presented for the curricular and extension dimensions. All disciplines demonstrate actions that can be implemented; process engineering can integrate these aspects into coursework and diploma projects. The Unit Operations discipline stands out, as all subjects demonstrate actions that can be undertaken. The Environmental Engineering course primarily addresses the treatment and management of water, air pollution, and solid waste. All courses focus on the circular economy and emphasize the implementation of the Life Task. Seminars are held, with a focus on waste management (recycling). The extracurricular component is primarily oriented toward activities of the Ecorazon socio-community group.
• Conclusions: The updating of environmental formation curriculum strategy contributes to introducing a circular economy approach into the curricular and extracurricular components of chemical engineering.
• Problemática: La Ley del Sistema de los Recursos Naturales del Medio Ambiente instituye Educación Ambiental dirigida a prácticas compatibles con el desarrollo sostenible. La Educación Superior garantiza introducir la dimensión ambiental en los modelos del profesional mediante la Estrategia Curricular de formación ambiental. Actualmente se requiere perfeccionar contenidos ambientales, impulsando la Tarea Vida, e implementando herramientas como “Economía Circular”, aspectos asumidos para actualizar la estrategia de la carrera Ingeniería Química.
• Objetivo(s): Introducir enfoque de economía circular en la actualización de la estrategia curricular de formación ambiental de la carrera Ingeniería Química.
• Metodología: Análisis de la estrategia actual e introducción de acciones para la implementación del enfoque de economía circular en las disciplinas.
• Resultados y discusión: Se presentan planes de acciones con enfoque de economía circular para la dimensión curricular y extensionista. Todas las disciplinas evidencian acciones que pueden ser ejecutadas; la ingeniería de procesos puede integrar estos aspectos en trabajos de curso y diploma. Destaca la disciplina Operaciones Unitarias donde todas las asignaturas evidencian acciones que puedan ser acometidas; fundamentalmente la asignatura Ingeniería Ambiental aborda el tratamiento y gestión de aguas, de la contaminación atmosférica y residuos sólidos. Todos con enfoque de economía circular e insistiendo en la implementación de la Tarea Vida, desarrollándose seminarios, con predominio en gestión de residuos (reciclaje). La dimensión extensionista se orienta fundamentalmente a actividades del grupo socio-comunitario Ecorazon.
• Conclusiones: La actualización de la estrategia curricular de formación ambiental contribuye a introducir enfoque de economía circular en las dimensiones curricular y extensionista en ingeniería química.
About The Speaker
Ana Margarita Contreras Moya
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