Executive Secretary
        
      
XII International Conference on Mechanical Engineering
COMEC 2025
19th Symposium on Welding and Materials
Summary [ES].
Problem:
• Sleeve bearings are widely used in a variety of equipment, particularly in agricultural machinery and equipment, where the most common application is gray iron-steel tribological couples. For various reasons, bearing wear often occurs more rapidly than expected, leading to a higher failure rate and the need to replace these components in shorter periods of time than planned. This results in significant economic losses due to the consumption of parts, salaries, and inputs, due to lack of production or service, etc.
•  Objective: To evaluate the performance of experimental copper-alloyed gray cast irons against adhesive wear with slight abrasion in sliding pairs with steel, ensuring superior performance to typical cast irons used in agricultural machinery bearings.
•  Methodology
To experimentally reproduce by pan alloying and characterize, in terms of chemical composition, microstructure, and hardness, gray cast irons with pearlitic matrix and lamellar graphite with different Cu contents. To validate the superior wear performance under sliding conditions with slight abrasion of gray cast irons with pearlitic matrix and lamellar graphite with different Cu contents when compared to typical cast irons used in agricultural machinery bearings.
•  Results and discussion 
The characterization of the experimental alloys, by the techniques and materials used, in terms of chemical composition, microstructure, hardness and wear behavior with moderate abrasion, allows to determine for each alloy the behavior and a durability criterion with respect to the typical alloy of a machine bearing and finally to select the alloy or alloys with the best performance.
•  Conclusions
There are differences in chemical composition among the three alloys studied, primarily in the C and Cu contents. Wear resistance tends to increase with increasing copper content and is proportional to increasing hardness, both for wear tests with lubricant contaminated with abrasive particles and with uncontaminated lubricant.
Resumen [ES]
•    Problemática:   
Los cojinetes de deslizamiento son ampliamente usados en diversos equipamientos, particularmente en las máquinas y equipos agrícolas, en las cuales los pares tribológicos hierro gris laminar-acero son los de mas frecuente aplicación. Por razones asociadas a diferentes causas, en muchos casos, el desgaste del cojinete es mas acelerado que lo esperado, llevando a una frecuencia de fallas y sustituciones de estos elementos mayor en periodo de tiempo mas cortos que que lo planificado, con pérdidas económicas significativas por consumo de piezas, salarios  e insumos, por no producción o servicio, etc.
•    Objetivo: 
Evaluar el desempeño de fundiciones grises experimentales, aleadas al cobre, frente al desgaste adhesivo con ligera abrasión en pares de deslizamiento con acero que garantice un comportamiento superior a las fundiciones típicas utilizadas en cojinetes  de máquinas  agrícolas.
•    Metodología
Reproducir experimentalmente por aleación en cazuela y caracterizar, en cuanto a composición química, microestructura y dureza, fundiciones grises con matriz perlítica y grafito laminar de diferentes contenidos de Cu.
Validar el desempeño superior, frente al desgaste en condiciones de deslizamiento con ligera abrasión, de fundiciones grises con matriz perlítica y grafito laminar de diferentes contenidos de Cu al ser comparadas con fundiciones típicas de cojinetes de máquinas agrícolas.
•    Resultados y discusión 
La caracterización de las aleaciones experimentales, por las técnicas y materiales empleados, en cuanto a composición química, microestructura, dureza y comportamiento al desgaste con abrasión moderada, permiten determinar para cada aleación el comportamiento y un criterio de durabilidad respecto a la aleación  típica de un cojinete de una maquina y finalmente seleccionar la o las aleaciones de mejor desempeño.
•  Conclusiones 
Entre las tres aleaciones estudiadas existen diferencias en la composición química fundamentalmente en los contenidos de C y Cu.
La resistencia al desgaste tiende al aumentar con el aumento del contenido de cobre y coincidamente proporcional con el aumento de la dureza, tanto para los ensayos de desgaste con lubricante contaminado con particulas abrasivas, como lubricante sin contaminar. 
About The Speaker
Arnaldo Manuel Herrera
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