Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
Training in the field of Applied Electronics requires constant changes, updates, and innovations, in line with the successful application of ICT and the current digital transformation. It is a complex technology, so learning it is also a complex process. Within this category, the subject of Analog Electronics (AE) in the Telecommunications and Electronics Engineering (ITE) program at UCLV constitutes one of the first subjects in the Electronics discipline curriculum, serving as a basis for other subjects within the profession.
In this regard, the rise of various Artificial Intelligence tools must be taken into account. In other words, the teaching-learning process must be rethought in light of the application of AI.
The research methodology used is based on descriptive techniques that facilitate obtaining the necessary elements that justify the successful application of AI tools to promote the learning of AE.
To this end, the main elements addressed are: the AI tools available for AE; Benefits and risks of applying AI tools; and the transformations that must take place in the teaching-learning process of EA.
As a result of the research, a proposal is presented for the application of AI tools in analog electronics learning, in a way that corresponds to needs, current trends, and the appropriate use of available resources..
Resumen
La formación en el área de la Electrónica Aplicada, requiere de constantes cambios, actualizaciones e innovaciones, en correspondencia con la aplicación acertada de las TIC y la transformación digital actual. Se trata de una tecnología compleja, por lo que su aprendizaje es un proceso complejo también. Dentro de esta denominación, la materia de Electrónica Analógica (EA) en la carrera de Ingeniería en Telecomunicaciones y Electrónica (ITE) de la UCLV constituye una de las primeras materias del currículo de la disciplina Electrónica, sirviendo de base para otras asignaturas del perfil de la profesión.
En esta dirección el auge de diversas herramientas de Inteligencia Artificial debe ser tomado en cuenta. En otras palabras, el proceso de enseñanza aprendizaje debe ser replanteado a la luz de la aplicación de la IA.
La metodología de investigación utilizada se basa en técnicas descriptivas que facilitan obtener los elementos necesarios que justifican la aplicación acertada de herrameintas de IA para favorecer el aprendizaje de la EA.
Para ello se abordan como elementos principales: las herramientas de IA disponibles para el área de la EA; beneficios y riesgos en la aplicación de herramientas IA; y transformaciones que se deben dar en el proceso de enseñanza aprendizaje de la EA.
Como resultado de la investigación se presenta una propuesta de aplicación de herramientas de IA en el aprendizaje de la Electrónica Analógica, de manera que se corresponda con necesidades, tendencias actuales y empleo adecuado de los recursos disponibles.
About The Speaker
Dr. Carlos Roche Beltrán

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