Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
This article presents the design and implementation of a mobile educational application aimed at supporting the teaching of Pharmacology I for medical sciences students. The solution was developed using the React Native framework along with Expo, targeting Android devices. A component-based architecture was defined, combined with a user-centered interface design, intuitive navigation, and modular content structure. The app includes sections such as study guides, interactive self-assessments, and multimedia resources, using external storage via OBB files to enhance performance. Modern tools such as VS Code, React Native libraries, and EAS services were employed for building and deployment. Validation through functional testing and expert review confirmed the fulfillment of technical and usability requirements, positioning this application as a viable tool for improving the teaching process in medical education environments.
Resumen
Este artículo presenta el diseño e implementación de una aplicación móvil educativa dirigida a apoyar la enseñanza de la asignatura Farmacología I en estudiantes de Ciencias Médicas. La solución fue desarrollada utilizando el framework React Native junto con Expo, lo cual permitió crear una aplicación optimizada para dispositivos Android. Se definió una arquitectura basada en componentes funcionales, acompañada por un diseño de interfaz centrado en el usuario, con navegación intuitiva y estructura modular de contenidos. La app integra secciones como guías de estudio, autoevaluaciones interactivas y recursos multimedia, utilizando almacenamiento externo mediante archivos OBB para mejorar el rendimiento. Se emplearon herramientas modernas como VS Code, bibliotecas especializadas de React Native y servicios EAS para la compilación y despliegue. La validación mediante pruebas funcionales y revisión por expertos confirmó el cumplimiento de los requisitos técnicos y de usabilidad, proponiendo esta aplicación como una alternativa viable para el perfeccionamiento del proceso docente en entornos médicos.
About The Speaker
Ing. Jonathán Santoya

Discussion