Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
This paper presents the experiences with the automation of the Balanced Scorecard (BSC) of the Cuban Electricity Union, which is already showing interesting results. This experience has set the standard for other R&D projects with a similar concept that are already being implemented, such as the introduction of new photovoltaic solar parks. This study is organized from the perspective of qualitative research based on an action research model. As steps were taken toward implementation, different instruments such as in-depth interviews and participant observation were applied, allowing for process refinement as it developed. Today, the company has a significantly larger and more committed staff focused on analyzing deviations and projecting improvements. The staff has already been trained in various ways and demonstrates high levels of performance, whether as a supplier, financier, operator/specialist in internal business processes, or as a client.
Resumen
En el presente trabajo se presentan las experiencias de la automatización del Cuadro de Mando Integral (CMI) de la Unión Eléctrica Cubana que ya exhibe interesantes resultados. Esta experiencia ha sentado pautas para otros proyectos de I+D con igual concepción que ya se introducen, como es el caso de los nuevos parques solares fotovoltaicos. Este estudio se organiza desde las perspectivas de la investigación cualitativa a partir de un modelo de la investigación en la acción donde en la medida que se fueron dando pasos para su puesta en funcionamiento se aplicaron diferentes instrumentos como la entrevista en profundidad y la observación participante que permitieron perfeccionar el proceso en la misma medida que se desarrollaba. En el día de hoy se cuenta con un personal significativamente más numeroso y comprometido con el análisis de las desviaciones y la proyección de mejoras. El personal ya ha sido capacitado de diferentes modos y demuestra altos niveles de desempeño desde su participación como proveedor, financista, operario/especialista de los procesos internos del negocio o como cliente.
About The Speaker
Ing. Alex Daniel Pentón Estela

Discussion