Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
In response to the demands of a globalized world, this paper documents the implementation of a graduate curriculum internationalization model through strategic alliances with universities in Germany, Belgium, and France. The starting point was a comprehensive assessment that combined curricular analysis and expert interviews, revealing critical gaps: only 25% of courses incorporated global content and only 15% of academic projects maintained international links. To transform this reality, concrete actions were implemented, such as a curricular redesign incorporating case studies and international references, the establishment of a thesis co-supervision system with foreign professors, and the formalization of cooperation agreements for student and faculty mobility, both in-person and online. The effectiveness of the model, measured through quantitative indicators during the 2018-2024 period, registered significant progress, including the production of eight scientific articles in Q1-category journals, the international training of nine professors from the department, and the establishment of three consolidated international research networks. This experience demonstrates that, even in contexts with limitations, effective internationalization is achievable through mutually beneficial strategic alliances and the deliberate integration of global standards into the curriculum, providing not only tangible results but also an actionable and replicable framework for higher education institutions in similar contexts.
Resumen
En respuesta a las demandas de un mundo globalizado, este trabajo documenta la implementación de un modelo de internacionalización del currículo de postgrado mediante alianzas estratégicas con universidades de Alemania, Bélgica y Francia. El punto de partida fue un diagnóstico integral que combinó análisis curricular y entrevistas a expertos, revelando brechas críticas donde únicamente el 25% de las asignaturas incorporaban contenidos globales y solo el 15% de los proyectos académicos mantenía vínculos internacionales. Para transformar esta realidad, se desplegaron acciones concretas como el rediseño curricular con incorporación de casos de estudio y referentes internacionales, el establecimiento de un sistema de codirección de tesis con profesores extranjeros, y la formalización de convenios de cooperación para movilidad estudiantil y docente tanto presencial como virtual. La efectividad del modelo, medida mediante indicadores cuantitativos durante el período 2018-2024, registró avances significativos que incluyeron la producción de 8 artículos científicos en revistas de categoría Q1, la formación internacional de 9 profesores del departamento y la constitución de 3 redes de investigación internacionales consolidadas. Esta experiencia demuestra que, incluso en escenarios con limitaciones, la internacionalización efectiva es alcanzable mediante alianzas estratégicas de beneficio recíproco y la integración deliberada de estándares globales en el currículo, proporcionando no solo resultados tangibles sino un marco accionable y replicable para instituciones de educación superior en contextos similares.
About The Speaker
Ph. D. Alain Sebastián Martínez Laguardia

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