Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
Abstract:
• Problem: the research originates from the concern about the dropout rate in the first years of the systems engineering career. On the other hand, due to the pandemic, the percentage increased due to the fact that students did not arrive in person to the classrooms, so those professionalizing subjects that are the basis of the career are considerably affected, since virtuality leaves gaps in the practices. For this reason, the idea of implementing flipped teaching was born as a complementary strategy that would optimize the little face-to-face time they had to be in the classrooms, as well as allow students to develop collaboration, teamwork, self-study skills, where they are the ones who actively participate in meetings with teachers. Thus, they would take advantage of the technological conditions offered by the university's virtual classrooms, virtual libraries, among others, for their professional training, with current technology.
• Objective(s): to assess the impact of the flipped classroom strategy on academic performance.
Identify the applied components of the flipped teaching strategy, for the improvement of academic performance.
Verify the willingness of the teachers' collective in the implementation of the flipped teaching strategy.
• Methodology: this study is a mixed approach, the results were validated, consolidated and triangulated by means of qualitative and quantitative methods, which involved the implementation of the survey and the focus group. Students, teachers and technology were involved as the main actors. For the validation of the quantitative instrument, the Cronbach's Alpha reliability test was used from the SPSS 23 program, the result of which was.894.
• Results and Discussion: With regard to the Focus Group question, Do you think that the flipped learning model helps to develop skills that will be of value in your personal development? the students replied: "Yes because it encourages the degree of responsibility, encourages the research, (helps to) be self-taught and improve the expression, the self-study and development of logic. The interpretation and analysis. Teamwork, among the students collaborated in solving the case studies. They focused more”. While the teachers responded: “The strategy was very effective, some gradually increased their academic performance”.
• Conclusions: the inverted classroom method is accepted by teachers and students of the subject Introduction to Computing and programming, because it promotes the conditions for learning, through student protagonism.
Resumen
Resumen:
• Problemática: la investigación se origina de la preocupación por el porcentaje de deserción en los primeros años de la carrera de ingeniería en sistemas, por otro lado, debido a la pandemia el porcentaje aumentó en vista que los estudiantes no podían llegar de manera presencial a las aulas de clases, aquellas asignaturas profesionalizantes que son base de la carrera se vieron afectadas considerablemente, ya que la virtualidad deja vacíos en las prácticas. Por esta razón nació la idea de implementar la enseñanza invertida como estrategia complementaria que permitiera optimizar el poco tiempo presencial que tuvieron para estar en las aulas de clases, así mismo permita que los estudiantes desarrollen habilidades de colaboración, trabajo en equipo, autoestudio, donde ellos sean quienes participen de manera activa en los encuentros con los docentes. Así, aprovecharían las condiciones tecnológicas que brindan las aulas virtuales de la universidad, las bibliotecas virtuales, entre otros, para su formación profesional, con la tecnología actual.
• Objetivo(s): valorar la incidencia de la estrategia aula invertida en el rendimiento académico. Identificar los componentes aplicados de la estrategia de enseñanza invertida, para la mejora del rendimiento académico.
Verificar la disposición del colectivo de docentes en la implementación de la estrategia de enseñanza invertida.
• Metodología: este estudio es de enfoque mixto, se validaron, consolidaron y triangularon los resultados por medio de métodos cualitativos y cuantitativos, lo que implicó la implementación de la encuesta y el grupo focal. Se involucraron estudiantes, docentes y tecnología como principales actores. Para la validación del instrumento cuantitativo, se utilizó la prueba de fiabilidad Alfa de Cronbach desde el programa SPSS 23, cuyo resultado fue de .894.
• Resultados y discusión: Con respecto a la pregunta dirigida en Grupo Focal ¿Considera Usted que el modelo de aprendizaje invertido ayuda a desarrollar habilidades que serán de valor en su desarrollo personal? los estudiantes respondieron: “Si porque fomenta el grado de responsabilidad, incentiva la investigación, (ayuda a) ser autodidacta y mejorar la expresión,
el auto estudio y desarrollo de la lógica. La interpretación y análisis.
El trabajo en equipo, entre los estudiantes se colaboraron en la resolución de los casos de estudio. Se enfocaron más”. Mientras los docentes respondieron: “Fue muy efectiva la estrategia, algunos de manera gradual, fueron elevando su rendimiento académico”.
• Conclusiones: el método aula invertida es aceptado por docentes y estudiantes de la materia Introducción a la computación y programación, porque facilita las condiciones propicias para el aprendizaje, mediante el protagonismo estudiantil.
About The Speaker
Dr. Francisco Antonio Domínguez

Vicerrector Académico de la Universidad Central de Nicaragua. Doctor en Educación con mención en Mediación Pedagógica.
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