Executive Secretary
21st International Symposium on Electrical Engineering
SIE 2025
Abstract
Currently, the growing global demand for food and limited natural resources pose a significant challenge to agricultural production. To address this issue, it is essential to adopt technologies that optimize the use of inputs and maximize crop efficiency. Precision agriculture emerges as an innovative solution that integrates advanced monitoring and control systems to improve agricultural management, reduce waste, and enhance sustainability. In this sense, the incorporation of autonomous ground vehicles represents a crucial technological advance, as it facilitates the automation of agricultural tasks, increasing productivity and reducing dependence on intensive labor.
This research focuses on the kinematic and dynamic modeling of an autonomous ground vehicle called the "Garp-01 Rover," as well as the implementation and evaluation of a control algorithm for agricultural route tracking. Through simulations, the results obtained are analyzed to validate the performance of the guidance system under representative conditions. This research contributes to the development of autonomous driving technologies applied to precision agriculture, promoting their adoption in academia and production.
Resumen
En la actualidad, la creciente demanda mundial de alimentos y los limitados recursos naturales plantean un reto significativo para la producción agrícola. Para enfrentar esta problemática, es fundamental adoptar tecnologías que permitan optimizar el uso de insumos y maximizar la eficiencia en el cultivo. La agricultura de precisión surge como una solución innovadora que integra sistemas avanzados de monitoreo y control para mejorar la gestión agrícola, reducir el desperdicio y aumentar la sostenibilidad. En este sentido, la incorporación de vehículos autónomos terrestres representa un avance tecnológico crucial, ya que facilita la automatización de tareas agrícolas, incrementando la productividad y disminuyendo la dependencia de mano de obra intensiva.
El presente trabajo de investigación se centra en la modelación cinemática y dinámica de un vehículo autónomo terrestre denominado "Rover GARP-01", así como en la implementación y evaluación de un algoritmo de control para el seguimiento de rutas agrícolas. A través de simulaciones, se analizan los resultados obtenidos para validar el desempeño del sistema de guiado en condiciones representativas. Esta investigación contribuye al desarrollo de tecnologías de conducción autónoma aplicadas a la agricultura de precisión, fomentando su adopción en el ámbito académico y productivo.
About The Speaker
Ing. Luis Gabriel Fong Mollineda

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