3rd International Symposium "Physical Activity, Sport and Recreation 2023"
Abstract
The professional improvement in environmental education of sports teachers constitutes a fundamental element to respond to the social order of the school and to achieve the incorporation of environmental education as a process aimed at the formation of values related to the environment, emphasizing the treatment of the Task. Life. In the determination of needs, the willingness of teachers to prepare themselves theoretically and methodologically is verified. Among the deficiencies, limitations are evident in the theoretical-methodological preparation, the potentialities of the context are not taken advantage of, the value of the content of the teaching of the subjects, and the interdisciplinary nature of Environmental Education in the training process at the different educational levels. The proposed course combines the forms of organization of teaching, interrelated with a constant self-preparation, which is organized according to the predominance of theoretical preparation, the methodological or the application to pedagogical practice in the execution of the forms of organization. The proposal was satisfactorily valued by the specialists consulted, who highlighted the relevance, the contents and its applicability, the indications made by them allow its improvement. Its application reveals the feasibility and possibilities of achieving positive changes, in addition to the modification of the modes of personal action and evidences its possibilities to contribute to environmental education from physical activity, with emphasis on Life Task.
Resumen
La superación profesional en Educación ambiental de los profesores deportivos constituye un elemento fundamental para responder al encargo social de la escuela y lograr la incorporación de la Educación ambiental como proceso dirigido a la formación de valores relacionados con el medio ambiente, enfatizando el tratamiento de la Tarea Vida. En la determinación de necesidades se constata la disposición de los docentes para prepararse teórica y metodológicamente. Entre las carencias se evidencian limitaciones en la preparación teórico-metodológica, no se aprovechan las potencialidades del contexto, el valor del contenido de la enseñanza de las asignaturas, y el carácter interdisciplinar de la Educación ambiental en el proceso de formación a los diferentes niveles educativos. El curso propuesto combina las formas de organización de la docencia, interrelacionadas con una autopreparación constante, el cual se organiza atendiendo al predominio de la preparación teórica, la metodológica o la aplicación a la práctica pedagógica en la ejecución de las formas de organización. La propuesta fue valorada satisfactoriamente por los especialistas consultados, que destacan la pertinencia, los contenidos y su aplicabilidad, los señalamientos realizados por los mismos permiten su mejoramiento. Su aplicación pone de manifiesto la viabilidad y las posibilidades de lograr cambios positivos, además de la modificación de los modos de actuación personal y evidencia sus posibilidades para contribuir a la Educación ambiental desde la actividad física, con énfasis en la Tarea Vida.
About The Speaker
Juan Manuel Perdomo Ogando
Discussion