3rd International Symposium "Physical Activity, Sport and Recreation 2023"
Abstract
Triathlon is a sport composed of three cyclical gestures with transition zones according to the manifestation of the competitive activity, where the triathlete must be able to resist fatigue and finish the event in the shortest time possible, which makes endurance work difficult. The scientific problem to be solved: How to train endurance in the 13-15 years old category of Triathlon in a way that responds to the demands and particularities of this sport? The objective is to propose a resistance training program in the 13-15 year old Category of the Villa Clara Triathlon, taking into account the models and trends of modern sports training. Different methods and techniques were used such as: synthetic analytical, inductive - deductive, document analysis, survey, observation, measurements and mathematical statistics. That allowed us to know the training process and the limitations of resistance training in the schoolchildren being studied. As results of the diagnosis, lack of actions that allow guidance to triathletes for the conscious performance of the exercise, at different moments of preparation, poor treatment of resistance, based on an integrated approach in competitive modalities, as well as methodological actions and its implementation has a positive impact on resistance training by improving evaluations, pedagogical tests and thus influencing better competitive results in this category and completion of the Triathlon event, which is so demanding.
Resumen
El Triatlón es un deporte compuesto por tres gestos cíclicos con zonas de transición según la manifestación de la actividad competitiva, donde el triatleta debe ser capaz de resistir la fatiga y terminar el evento en el menor tiempo posible, lo que dificulta el trabajo de la resistencia. El problema científico a resolver ¿Cómo entrenar la resistencia en la categoría 13-15 años de Triatlón de manera que responda a las exigencias y las particularidades de este deporte? El objetivo que la direcciona proponer un programa de entrenamiento de la resistencia en la Categoría 13-15 años del Triatlón de Villa Clara, teniendo en cuenta los modelos y tendencias del entrenamiento deportivo moderno. Se utilizaron diferentes métodos y técnicas como: el analítico sintético, inductivo - deductivo, análisis de documentos, encuesta, observación, mediciones y estadísticos matemáticos. Que permitieron conocer el proceso de entrenamiento y las limitaciones del entrenamiento de la resistencia en los escolares que se estudian. Como resultados del diagnóstico, carencia de acciones que permitan la orientación a los triatletas para la realización consciente del ejercicio, en los diferentes momentos de la preparación, deficiente tratamiento de la resistencia, basado en un enfoque integrado en las modalidades competitivas, así como acciones metodológicas y en su implementación se incide de forma positiva en el entrenamiento de la resistencia al mejorar las evaluaciones, test pedagógicos e incidir así en mejores resultados competitivos de esta categoría y terminación del evento de Triatlón que tan exigente es.
About The Speaker
M. Sc. Yoilen Ruiz Apesteguia
Discussion