3rd Workshop on Internationalization of Higher Education 2023 "INTES 2023"

3rd Workshop on Internationalization of Higher Education 2023

INTES 2023

Basic Training Program for International Collaboration Managers in Research Centers

Internationalization of the Ministry of Higher Education develops its main activities through International Collaboration. Research centers belonging to this Ministry are also equipped with offices, departments or directorates that carry out these activities. For this purpose, they must have trained personnel to carry them out and advise the other stakeholders involved in these processes. Generally, the personnel working in these bodies start working without knowledge of how to manage this specialty's activities and they acquire such knowledge only through practice, thus delaying the strengthening of their competencies in this field. This paper aimed at presenting a Basic Training Program for International Collaboration managers, taking into account the particularities of research centers, as well as the tools allowing its development in face-to-face, virtual or hybrid modality. To this end, it takes into account the conceptualization and development of management processes for scholarships, projects, donations, collaboration agreements, scientific networks, and partnerships, as well as incoming and outgoing mobility, according to the center's fundamental activities. This Program is currently being applied in the training of both CENSA staff and activists in collaboration of the different areas of the organization. Due to its characteristics, this proposal can be used in universities and other scientific institutions in the country.


: La Internacionalización en el Ministerio de Educación Superior desarrolla sus principales actividades a través de la Colaboración Internacional. Los centros de investigación perteneciente a este Ministerio también cuentan con oficinas, departamentos o direcciones que desempeñan estas actividades y para ello, deben contar con personal capacitado para llevar a cabo las mismas y asesorar a los demás actores que intervienen en estos procesos. Generalmente el personal que trabaja en estas estructuras comienza a trabajar sin poseer conocimientos de cómo gestionar las actividades de esta especialidad y los va adquiriendo solamente a través de la práctica, lo que demora la consolidación de sus competencias en este campo. Este trabajo tiene como objetivo presentar un Programa de Formación básica para gestores de Colaboración Internacional teniendo en cuenta las particularidades de los centros de investigación, así como las herramientas que permitirán su desarrollo en modalidad presencial, virtual o híbrida. Para ello toma en cuenta la conceptualización y desarrollo de los procesos de gestión de becas, proyectos, donativos, convenios, redes y sociedades, así como la movilidad entrante y saliente en función de las actividades sustantivas del centro. Este programa se aplica actualmente en la formación del personal en el CENSA y de activistas de colaboración de las diferentes direcciones que conforman la organización. Por sus características esta propuesta puede ser utilizada en las universidades y demás instituciones científicas del país.

About The Speaker

Silvia Hernández Delgado

MsC. Silvia Hernández Delgado

CENSA Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 14, 2023 3:45 PM
10 minutes
IUS 2
Authors
MsC. Silvia Hernández Delgado
Bárbara Yamily Mansito Reyes
Tania Rivas Quintero
Leyanis Aguiar Díaz
Keywords
colaboración internacional
collaboration managers.
gestores de colaboración.
international collaboration
management training programs
programas de formación de gestores
Documents