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5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works "ESTRUCTURAS 2025"

XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials

ESTRUCTURAS 2025

5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works

Application of risk management in the face of climate change in the highways of Manicaragua.
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Abstract

The vulnerability of transportation infrastructure has increased due to natural phenomena associated with climate change, producing impacts such as: floods on roads; landslides and slope slides; damage to bridges, factories and drainage works; pavement failures and road accidents.

The objective of this work is to present the results of the application of the "Methodology for the adaptation of risk management of Cuban road infrastructure to climate change" to roads of national interest in the municipality of Manicaragua.

For the development of the work, the theoretical inductive - deductive method and the empirical method were used in the review of documents, surveys and triangulation of sources.

To date, 6 services of the municipality of Manicaragua have been carried out and it has represented having the specific information of each road to face natural disasters, better prepared and with the plans elaborated with the necessary information.

The application of the methodology has made it possible to have the Adaptation Action Plan for all the roads studied and also to use all this information in the conservation and maintenance plans, etc.


Resumen

La vulnerabilidad de la infraestructura del transporte se ha incrementado por los fenómenos naturales asociados al cambio climático, produciendo impactos tales como: inundaciones en las carreteras; derrumbes y deslizamientos de taludes; daños en puentes, obras de fábricas y obras de drenaje; fallas en los pavimentos y accidentes viales.

El objetivo del trabajo es exponer los resultados de la aplicación de la “Metodología para la adaptación de la gestión de riesgos de la infraestructura de las carreteras cubanas ante el cambio climático” a las carreteras de interés nacional del municipio de Manicaragua.

Para el desarrollo del trabajo se utilizó el método teórico inductivo – deductivo y el método empírico, en la revisión de documentos, encuestas y triangulación de fuentes.

Hasta la fecha se han realizado 6 servicios del municipio de Manicaragua y ha representado contar con la información específica de cada vial para enfrentar los desastres naturales, mejor preparados y con los planes elaborados con la información necesaria

La aplicación de la metodología ha permitido tener el Plan de Acción para la Adaptación para todas las carreteras estudias y también utilizar toda esa información en los planes de conservación y mantenimiento, etc.


About The Speaker

René Julián Avello Peña

Ing. René Julián Avello Peña

Centro Provincial de Vialidad de Villa Clara Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
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15 minutes
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Authors
Ing. René Julián Avello Peña
Elva Juana Calvo Llanes
Keywords
adaptación.
adaptation.
cambio climático
climate change
gestión de riesgo
risk management
vulnerabilidad
vulnerability
Documents