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5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works "ESTRUCTURAS 2025"

XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials

ESTRUCTURAS 2025

5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works

Climate Change Adaptation and Mitigation Strategies for Drainage Systems on the Guinía–Fomento Roadway
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Abstract

It is in the interest of the National Road Center to carry out risk management studies on climate change to roads, because it is no longer possible to ensure an adequate and resilient behavior of the road infrastructure built due to current and future climate changes in order to cope with climate change and to maintain the road infrastructure with full functionality, being in correspondence with the Task Life, one of the studies carried out corresponds to the Guinía - Fomento road, in the Escambray mountainous massif. The greatest impact caused by climate change on the Guinía - Fomento road is in the evacuation of water due to the increase in the intensity and frequency of heavy rains, which is why it is necessary to calculate the hydrological expenditure of the basins tributary to the road using a higher intensity of rainfall.

For the development of the work we used the theoretical inductive - deductive method and the empirical method, in the review of documents, surveys and triangulation of sources.

The result of the work gives us the evacuation capacity of the works of factory in the current conditions and the expense of the basins that contribute to them due to the increase of the rain intensity due to the climatic change.

As a conclusion, it is established the need to replace several masonry works as they do not evacuate the flow for the increase in rainfall intensity expected in the future. 

Resumen

Es interés del Centro Nacional de Vialidad realizar estudios de gestión de riesgos ante el cambio climático a las carreteras, debido a que ya no resulta posible asegurar un comportamiento adecuado y resiliente de la infraestructura de carretera construida debido a los cambios actuales y futuros del clima con el objetivo de poder hacer frente al cambio climático y poder mantener la infraestructura vial con plena funcionabilidad, estando en correspondencia con la Tarea Vida, uno delos estudios realizados se corresponde con la carretera Guinía – Fomento, en el macizo montañoso del Escambray. El mayor impacto que provoca el cambio climático en la carretera Guinía - Fomento está en la evacuación de las aguas ante el incremento de la intensidad y frecuencia de las intensas lluvias es por ello que se hace necesario calcular el gasto hidrológico de las cuencas que tributan a la carretera utilizando una mayor intensidad de lluvia.

Para el desarrollo del trabajo se utilizó el método teórico inductivo – deductivo y el método empírico, en la revisión de documentos, encuestas y triangulación de fuentes.

El resultado del trabajo nos da la capacidad de evacuación de las obras de fábrica en las condiciones actuales y el gasto que de las cuencas que tributan a las mismas por el incremento de la intensidad de la lluvia debido al cambio climático.

Como conclusión se establece la necesidad de sustituir varias obras de fábrica al no evacuar el gasto para el incremento de la intensidad de lluvia previstas en el futuro. 

About The Speaker

Yoslaydi González Fleites

Ing. Yoslaydi González Fleites

Centro Provincial de Vialidad, Villa Clara Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
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15 minutes
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Authors
Ing. Yoslaydi González Fleites
Keywords
drainage
drainage costs.
drenaje
gasto.
mitigación
mitigation
vulnerabilidad
vulnerability
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