Executive Secretary
XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials
ESTRUCTURAS 2025
5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works
The essential aspects for the introduction of Conventional Whitetopping (WTC) technology in Cuba are presented, considering the positive experiences acquired during the rehabilitation of a section of the mountain road Circuito Sur - Topes de Collantes, in the province of Sancti Spíritus, proposing design and execution procedures to undertake repairs of paved roads, intersections, parking lots and other paved surfaces. The use of Conventional Whitetopping (WTC) technology in this section consists of the construction of slabs with massive hydraulic concrete, made with Portland cement P-30 with proportions defined by the O Reilly method, executed using the alternating panel technique, supported on the surface of the existing deteriorated asphalt pavement, previously treated. The slabs are designed by the PCA method defining a thickness of 20 cm, considering the remaining Elasticity Modulus of the existing pavement and a good bond between their surfaces. The application of this technology allows the technical condition of this section of road to be improved, increasing its useful life and road traffic safety, avoiding maintenance work on the rehabilitated section of road for 10 years after the works are carried out. If the proposed technology is used and introduced nationwide, it would improve the technical condition of the country's road infrastructure, which is so necessary for the economic and social development of the nation.
Se destacan las experiencias positivas del empleo de la tecnología de pavimentación White Topping Convencional (WTC) para la rehabilitación de un tramo de 1,5 km de la carretera de montaña Circuito Sur - Topes de Collantes, en Sancti Espíritus, mostrando el procedimiento de diseño y las técnicas para acometer, mediante esta tecnología, las reparaciones en carreteras de montaña, en intersecciones, estacionamientos y otras vías pavimentadas. El empleo de la tecnología WTC en dicho tramo, elegido caso de estudio, consistió en el diseño de la losa por el método de la PCA con un espesor 0,20 m y su construcción con hormigón hidráulico elaborado en Planta con cemento Portland P-30, en proporciones definidas por el método de O Reilly, ejecutadas semi mecanizadamente mediante la técnica de paños alternos, apoyadas sobre la superficie del pavimento asfáltico deteriorado existente previamente tratado, considerando el Módulo de Elasticidad remanente del pavimento deteriorado existente y la adecuada unión entre las superficies. La aplicación de esta variante tecnológica permitió mejorar el estado técnico del tramo rehabilitado, aumentando su vida útil, la seguridad de circulación vial, disminuyendo los costos de su mantenimiento al evitarse labores de conservación durante 10 años de ejecutados los trabajos. De emplearse e introducirse a escala nacional la tecnología propuesta, se pusiese mejorar el estado técnico de la infraestructura vial del país, reducir los costos totales y mejorar el estado técnico de la red de carreteras pavimentadas, tan necesario para el desarrollo económico y social de la nación.
About The Speaker
Dr. Pedro Andrés Orta Amaro

Profesor Consultante Departamento Ingeniería Civil de la UCLV
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