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5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works "ESTRUCTURAS 2025"

XIV International Symposium on Structures, Geotechnics and Construction Materials

ESTRUCTURAS 2025

5th Colloquium on Road Engineering and Transport Works

Temporary two-lane road solution on the freeway to improve road safety
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Abstract

The National Highway, starting at Km 259 at the La Magistral interchange, forks the highway with the branch to Santa Clara and the highway itself that continues to Sancti Spiritus, precisely in this section the northern lane was left unfinished, becoming a three-lane road on the south side, using the central lane only for overtaking in both directions of traffic. This characteristic and the current state of the road have made this stretch of road highly dangerous and with a high concentration of accidents.

The objective is to improve road safety on this stretch of road, which today has a high concentration of accidents.

The methods used in the study are the theoretical inductive - deductive method and the empirical method, in the review of documents, surveys and triangulation.

The result of the work is a proposal to convert the three lanes of the highway into a two-lane road temporarily. 

The proposal is feasible to execute with a saving of resources in its realization and should substantially reduce the accident rate on the stretch.

Resumen

 La Autopista Nacional partir del Km 259 en el Intercambio de la magistral se bifurca la autopista con el ramal a Santa Clara y la autopista propiamente dicha que continua hacia Sancti Spiritus, precisamente este tramo quedo inconclusa la senda norte, convirtiéndose en una vía de tres carriles en la banda sur, utilizando el carril central solo para adelantar en ambos sentidos de circulación. Esta característica y el estado actual de la vía han hecho de este tramo en de alta peligrosidad y alta concentración de accidentes.

El objetivo es el de mejorar la seguridad vial del tramo, hoy de alta concentración de accidentes.

Los métodos utilizados en el estudio son el método teórico inductivo – deductivo y el método empírico, en la revisión de documentos, encuestas y triangulación

El resultado del trabajo es una propuesta de convertir los tres carriles de la Autopista en una carretera de dos carriles de circulación de manera temporal. 

La propuesta es factible de ejecutar con un ahorro de recursos en su realizacion y debe disminuir sustancialmente la accidentabilidad en el tramo.

About The Speaker

Pedro Julio González León

Ing. Pedro Julio González León

Centro Provincial de Vialidad de Villa Clara Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
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15 minutes
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Authors
Ing. Pedro Julio González León
Rene Julián Avello Peña
Keywords
comfort; pavement; pavement deterioration; walkway
confort; pavimento; deterioro; paseo
Documents