Executive Secretary

8th Conference “Chemical Sciences” "SIQF 2025"

IX International Symposium on Chemistry and Pharmaceutical Sciences

SIQF 2025

8th Conference “Chemical Sciences”

Teaching media for learning chemistry contents in directed courses

• Problematic: In the Military Technical Institute "José Martí", distance learning, combined with blended learning, offers targeted courses for mechanical engineering training for mid-level officer graduates. An analysis of the teaching results obtained by students in this type of course in the 2023 and 2024 instructional years, in the Chemistry subject, taught in 18 class-hours, revealed shortcomings in the learning of chemical content.

• Objective(s): Develop teaching means for the meaningful learning of the contents of Chemistry that are taught in the directed courses of training of mechanical engineers, which contribute to the process of knowledge management and promote the active participation of students during the development of the subject.

• Methodology: The theoretical methods used were: documentary analysis, analysis-synthesis, induction-deduction, and modeling. As the main empirical method, Pedagogical observation was used.

• Results and discussion: Three crossword puzzles, a soup of letters, a labyrinth of digital action, ten concept maps and eight study cards were developed for the current class system. They were distributed for application in the orientation focus and summary. Their design encourages students to acquire knowledge in the shortest possible time, as active participants in their own learning.

• Conclusions: The teaching media developed contribute to self-preparation, knowledge management, and active participation of students throughout the course.


• Problemática: En el Instituto Técnico Militar “José Martí” la modalidad de estudio a distancia, combinada con la semipresencial, se traduce en la oferta de cursos dirigidos de formación de ingenieros mecánicos para la superación de oficiales graduados de nivel medio. Un análisis de los resultados docentes obtenidos por los educandos de este tipo de curso en los años de instrucción 2023 y 2024, en la asignatura Química que se imparte en 18 horas-clases, reveló insuficiencias en el aprendizaje de los contenidos químicos.

• Objetivo(s): Elaborar medios de enseñanza para el aprendizaje de los contenidos de Química que se imparten en los cursos dirigidos de formación de ingenieros mecánicos, que coadyuven al proceso de gestión del conocimiento y promuevan la participación activa de los educandos durante el desarrollo de la asignatura.

• Metodología: Los métodos teóricos utilizados fueron: el análisis documental, análisis-síntesis, inducción-deducción y la modelación. Como principal método de nivel empírico, se empleó la observación pedagógica.

• Resultados y discusión: Se elaboraron, tres crucigramas, una sopa de letras, un laberinto de acción digital, diez mapas conceptuales y ocho tarjetas de estudio para el sistema de clases vigente. Fueron distribuidos para su aplicación en el concentrado orientación y en el resumen. El diseño de los mismos favorece que se apropien de los conocimientos en el menor tiempo posible como sujetos activos de su propio aprendizaje.

• Conclusiones: Los medios de enseñanza elaborados contribuyen a la autopreparación, a la gestión del conocimiento y a la participación activa de los educandos durante el desarrollo de la asignatura.


About The Speaker

Magdiel Pulido Legró

MsC. Magdiel Pulido Legró

Instituto Técnico Militar "José Martí" Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 5:2 PM
8 minutes
Salon 2
Authors
MsC. Magdiel Pulido Legró
Keywords
aprendizaje.
chemistry
didactics
didáctica
enseñanza
learning.
química
teaching
Documents