8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

Evaluation of training by competencies in the course Occupational Psychology in Organizations

Problem: Training by competencies is new for higher education in Cuba, being the Psychology career one of the pioneers in curricular design by competencies. One of the most complex challenges is the evaluation of the quality of training by competencies, for which strategies must be designed that contribute to its improvement.

Objective: to evaluate the quality of training by competencies from the level of reaction (students) and learning (teachers) in the subject Labor Psychology in Organizations (PLO) of the Faculty of Psychology of the University of Havana.

Methodology: mixed, combining surveys, interviews and documentary analysis. The sample is made up of 58 students of the 3rd year of the career and four professors of the faculty of the subject.

Results and discussion: The results show a favorable evaluation of the quality of the training according to the professors and moderately favorable, with a marked tendency to the favorable, according to the students. A greater development of the Prevention-Promotion of well-being competence is appreciated. The main difficulty is associated with the absence of direct labor practice in an organization, which was impossible by Covid-19.

Conclusions: The design of the PLO course allows evaluating the formation of competencies through indicators, both from the perspective of the professors and the students. The training is qualified as favorable despite the virtual modality imposed by the pandemic, highlighting the prevention/promotion competence.


Problemática: La formación por competencias es novedosa para la educación superior en Cuba, siendo la carrera de Psicología una de las pioneras en el diseño curricular por competencias. Uno de los retos más complejos es la evaluación de la calidad de la formación por competencias, por lo cual se deben diseñar estrategias que contribuyan al perfeccionamiento de la misma.

Objetivo: evaluar la calidad de la formación por competencias desde el nivel de reacción (estudiantes) y aprendizaje (profesores) en la asignatura Psicología Laboral en las Organizaciones (PLO) de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana.

Metodología: mixta, combinando encuestas, entrevistas y análisis documental. La muestra la componen 58 estudiantes de 3er año de la carrera y cuatro profesoras del claustro de la asignatura.

Resultados y discusión: Los resultados arrojan una evaluación favorable de la calidad de la formación según el claustro y medianamente favorable, con una marcada tendencia a lo favorable según los estudiantes. Se aprecia un mayor desarrollo de la competencia Prevención-Promoción del bienestar. La principal dificultad se asocia a la ausencia de la práctica laboral directa en una organización, lo cual estuvo impedido por la Covid-19.

Conclusiones: El diseño de la asignatura PLO permite evaluar la formación de competencias a través de indicadores, tanto desde la perspectiva del claustro como de los estudiantes. Se califica la formación como favorable a pesar de la modalidad virtual impuesta por la pandemia, destacando la competencia prevención/promoción.

Palabras Clave: formación por competencias, evaluación por competencias, psicología laboral en las organizaciones.


About The Speaker

Arianne Medina Macías

Dra. Arianne Medina Macías

Universidad de La Habana Flag of Cuba

Profesora Titular de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, Cuba

Presidenta de la Comisión Nacional de la Carrera Psicología

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 14, 2023 2:40 PM
5 minutes
Salón 1 Starfish
Authors
Dra. Arianne Medina Macías
Marta Martínez Rodríguez
Midalys Hernández Díaz
Keywords
competency-based assessment
competency-based training
evaluación por competencias
formación por competencias
occupational psychology in organizations.
psicología laboral en las organizaciones.
Documents