8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

Mobile Device Use, Somnolence, and Academic Performance in University Students
Mobile Device Use, Somnolence, and Academic Performance in University Students

The research, with was made with the purpose of characterizing the relationship between sleepiness, mobile use and academic performance in university students from Central University “Martha Abreu” of Las Villas (UCLV). The study was made based on an Ex post facto, retrospective correlational of a quasi-control group with a sample of 192 undergraduates. To fulfill the goals of the proposed investigation a quantitative methodology was used; Mobile dependence test, Epworth Sleepiness scale, Ultra-short version of the Munich Chronotype Questionnaire, were used as techniques and the Academic Performance was explored too. The data processing was carried out by using techniques contained in the statistical SPSS package (SPSS for Windows 25). As major results it was found that the correlation between research variables does exist, while there are no significant differences between the groups, there is a direct relationship between the variables; which means that, in this study, the university students who sleep longer on average during the week, also have higher Academic index and better self-perception as students (Academic self-perception increase significantly when the use of mobile is decrease), as well as lower abstinence level and mobile use (during free days and week days). Likewise, the students with less dependence to mobile present lower levels of Sleepiness.

La presente investigación tiene como objetivo caracterizar la relación existente entre la somnolencia, el uso de dispositivos móviles y el Rendimiento Académico en estudiantes universitarios de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV). Se realizó sobre la base de un estudio Ex post facto de tipo retrospectivo correlacional de grupo cuasi-control, en una muestra conformada por 192 estudiantes universitarios. Se utilizó una metodología cuantitativa para el cumplimiento de los objetivos de la investigación propuesta; se emplearon como técnicas el Test de dependencia al teléfono móvil, escala de Somnolencia Epworth, cuestionario de Cronotipos de Munich (ultra reducida) y se exploró el Rendimiento Académico. El procesamiento de los datos se realizó utilizando técnicas contenidas en el paquete estadístico SPSS versión 25 p/w. Se obtuvieron como principales resultados que sí existe relación entre las variables al correlacionarlas por lo que se evidencia que, si bien no existen diferencias entre grupos, existe relación directa entre las variables; lo que en otras palabras significa que en los sujetos de la muestra, los estudiantes que, promedio, duermen más durante la semana también presentan mayor índice académico y mejor autopercepción como estudiantes (la autopercepción académica aumenta significativamente cuando los niveles de uso del móvil disminuyen), así como menores niveles de abstinencia y uso de dispositivos móviles (tanto en días libres como durante la semana). Además, los que presentan menor dependencia a dispositivos móviles evidenciaron menores niveles de somnolencia diurna excesiva.

About The Speaker

Dayessi Riverón Nápoles

M. Sc. Dayessi Riverón Nápoles

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 15, 2023 4:50 PM
5 minutes
Sala Virtual VIII Simposio de Psicología
Authors
M. Sc. Dayessi Riverón Nápoles
María Alfonsa Suz Pompa
Keywords
academic performance and university students
dependencia a dispositivos móviles; somnolencia; rendimiento académico; estudiantes universitarios
mobile dependence
sleepiness
Documents