8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
Caring for dependent adults causes overload, emotional disturbances and inefficient self-care behaviors in caregivers. The ways of coping with stress are individual, personalized and are modified by the caregiving context, the patient and his or her needs. Psychoeducation is an effective alternative psychological intervention for caregivers that increases individual and family knowledge about the patient. The aim of this study is to carry out a theoretical review of psychoeducational interventions for coping with stress in caregivers of dependent adults. The study is based on the PRISMA systematic review design. SciELO, PubMed and PsyINFO databases were consulted from the search terms caregivers/caregiver, psychoeducation/stress, program/intervention, for research published between 2018-2022. Fifteen studies were included for final review. The psychoeducational interventions consulted show highly effective results for emotional dimensions, burden coping, and stress management. The combination of group and individual modality with face-to-face, online and telephone assistance actions stands out. These conditions ensured greater accessibility and use of support resources among caregivers. The incorporation of intervention and control groups and research design offer methodological homogeneity among the studies.
El cuidado de adultos dependientes provoca sobrecarga, alteraciones emocionales e ineficientes conductas de autocuidado en los cuidadores. Los modos de afrontar el estrés son individuales, personalizados y se modifican con el contexto de cuidado, el paciente y sus necesidades. La psicoeducación resulta una alternativa de intervención psicológica eficaz en cuidadores que incrementa el conocimiento individual y familiar sobre el paciente. Se plantea como objetivo realizar una revisión teórica de las intervenciones psicoeducativas para el afrontamiento al estrés en cuidadores de adultos dependientes. El estudio se fundamenta desde el diseño de revisión sistemática PRISMA. Se consultaron las bases de datos SciELO, PubMed y PsyINFO a partir de los términos de búsqueda cuidadores / cuidador, psicoeducación /estrés, programa / intervención, para las investigaciones publicadas entre 2018-2022. Se incluyeron 15 estudios para su revisión final. Las intervenciones psicoeducativas consultadas muestran resultados de alta efectividad para las dimensiones emocionales, afrontamiento de la carga y manejo del estrés. Se destaca la combinación de la modalidad grupal e individual con acciones presenciales, online y de asistencia telefónica. Estas condiciones garantizaron entre los cuidadores una mayor accesibilidad y el uso de recursos de apoyo. La incorporación de grupos de intervención y grupo control y diseño de investigación ofrecen homogeneidad metodológica entre los estudios.
About The Speaker
Marena de la C. Hernández Lugo
Discussion