8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
The objective of this study was to propose a psychoeducational strategy aimed at the enhancement of self-regulated learning to reduce academic stress in second year students of the Bachelor's Degree in Sociology, Faculty of Social Sciences of the Central University "Marta Abreu" of Las Villas. A mixed research approach was used, with a Sequential Exploratory Design. The first phase of the intervention was aimed at the diagnostic process, identifying as a psychoeducational need the difficulties in self-regulated learning as a factor generating academic stress through the use of a semi-structured group interview. Based on the results obtained, the self-regulated learning scale and the SISCO academic stress inventory were applied, instruments processed by means of the SPSS statistical package, version 26 for Windows. The second phase included the design of the strategy, consisting of six sessions that addressed the variables of self-regulated learning and the use of these variables to reduce academic stress. The third phase was dedicated to the implementation of the strategy. Finally, the fourth phase aimed at the evaluation of the strategy made it possible to identify the students' considerations regarding the intervention process, as well as to assess the effectiveness of the strategy. As a result, modifications were achieved in terms of self-regulated learning and, therefore, mitigating the harmful effects of academic stress.
El presente estudio tuvo como objetivo proponer una estrategia psicoeducativa dirigida a la potenciación del aprendizaje autorregulado para disminuir el estrés académico en los estudiantes de segundo año de la carrera Licenciatura en Sociología, de la facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Se empleó un enfoque de investigación mixto, con un Diseño Exploratorio Secuencial. La primera fase de la intervención estuvo encaminada al proceso diagnóstico, identificándose como necesidad psicoeducativa las dificultades en el aprendizaje autorregulado como factor generador de estrés académico a partir del empleo de entrevista grupal semiestructurada. A partir de los resultados obtenidos, se aplicó la escala de aprendizaje autorregulado y el inventario SISCO del estrés académico, instrumentos procesados por medio del paquete estadístico SPSS, versión 26 para Windows. La segunda fase comprendió el diseño de la estrategia, constituida por seis sesiones que abordaron las variables del aprendizaje autorregulado y el empleo de estas para la disminución del estrés académico. La tercera fase fue dedicada a la implementación de la estrategia. Por último, la cuarta fase dirigida a la evaluación de la estrategia permitió identificar las consideraciones de los estudiantes con respecto al proceso de intervención, así como valorar la eficacia de la estrategia. Como resultado se lograron modificaciones en cuanto al aprendizaje autorregulado y, por tanto, mitigar los efectos nocivos del estrés académico.
About The Speaker
Diego Daniel Díaz Guerra
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