8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
Education faces the challenge of policies and practices that guarantee the right to inclusive and quality education as declared in the Sustainable Development Goals of the 2030 Agenda. Episodes of violence in schools obstruct these goals. The present study aims to characterize violent situations among peers in primary and secondary schools in Havana and the management of school violence by their teachers. A qualitative strategy was designed, individual interviews, focus groups, observation and document analysis were carried out. The results show the diversity of manifestations of violence between peers and reasons such as: non-acceptance of diversity and lack of respect for personal, social and learning-related differences. From the voices of students and teachers, the dynamics of naturalization, habituation and familiarization in teachers' handling of violent situations are revealed. Furthermore, they are justified as a form of disciplinary control, they are accepted as socially learned, mediated by traditional cultural patterns that are difficult to change, and they reaffirm the practice of violent relationships, giving rise to the management of violence. A management experience is proposed in which You learn to think from practice, science, innovation, teacher training, and the participation of the educational community. The desired inclusive school could become a reproducer of inequalities, if we do not translate policies into inclusive practices, and manage school violence with actions and programs that stimulate the human development of children and adolescents.
La educación enfrenta el desafío de políticas y prácticas que garanticen el derecho a una educación inclusiva y de calidad como se declara en los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030.Episodios de violencia en las escuelas, obstruyen esas metas. El presente estudio, se propone caracterizar las situaciones violentas entre coetáneos de escuelas primarias y secundarias básicas habaneras y la gestión de la violencia escolar por sus docentes. Se diseñó una estrategia cualitativa, se realizaron entrevistas individuales, grupos focales, observación y análisis de documentos. Los resultados evidencian diversidad de manifestaciones de violencia entre pares y motivos tales como: la no aceptación de la diversidad y el no respeto a las diferencias personales, sociales y vinculadas al aprendizaje. Desde las voces de estudiantes y profesores, se devela la dinámica de naturalización, habituación y familiarización en el manejo docentes de las situaciones violentas. Además, se justifican a modo de control disciplinar, se admiten como socialmente aprendidas, mediadas por patrones culturales tradicionales difíciles de cambiar y se reafirman la práctica de relación violenta dando lugar a la gestión de la violencia .Se propone una experiencia de gestión en la que se aprende a pensar desde la práctica, la ciencia, la innovación, la capacitación de los docentes, y la participación de la comunidad educativa. La escuela inclusiva deseada pudiera convertirse en una reproductora de desigualdades, si no traducimos las políticas en prácticas inclusivas, y gestionamos la violencia escolar con acciones y programas que estimulen el desarrollo humano de las infancias y adolescencias.
About The Speaker
Dra. Lourdes Ibarra Mustelier
Profesora Titular y Consultante de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. Jefa de la Disciplina de Psicología Educativa.
Discussion