8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
Reconciling massiveness with quality, unity and diversity in Cuban pedagogy presupposes the particularities associated with the integral formation of the personality, in particular, those related to the identification of academically talented students in order to direct an adequate educational attention in Basic Secondary Education. The identification becomes an essential premise to promote strategies, forms and ways of identification of educational attention to academically talented students, having as a scenario not only the school, but also the contribution made by teachers and classmates, as well as the educational network of educational centers, the family, agents and educational agencies of the school network. Several tools are used for the identification process of academically talented students, the main aspects to be taken into account from the perspective of provincial methodologists are stated, taking into account the transfer of methodological procedures that make viable, from the methodological preparation of their collaborators. An integral educational response adapted to the potentialities and needs of the identified learners is offered.
Conciliar en la pedagogía cubana masividad con calidad, unidad y diversidad presupone las particularidades asociadas a la formación integral de la personalidad, en particular, las relacionadas con la identificación de educandos con talento académico para direccionar una adecuada atención educativa en la Educación Secundaria Básica. La identificación se convierte en premisa esencial para potenciar estrategias, formas y vías de identificación de atención educativa de los educandos con talento académico, teniendo como escenario no solo la escuela, también la contribución que hacen los docentes y los compañeros de aula, así como la red educativa de centros educacionales, la familia, agentes y agencias educativas de la red escolar. Se emplean diversas herramientas para el proceso de identificación de educandos con talento académico, se declaran los prin¬cipales aspectos a tener en cuenta desde la perspectiva de los metodólogos provinciales, teniendo en cuenta la transferencia de procederes metodológicos que viabilizan, desde la preparación metodológica sus colaboradores. Se ofrece una respuesta educativa integral adaptada a las potencialidades y necesidades de los educandos identificados.
About The Speaker
MsC. Carlos Antonio Rivero Menéndez
Discussion