8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

The professional profile of the labor / organizational psychologist in Cuba. Challenges to training.

Problem: The development of Labor and Organizational Psychology has been strengthened in recent decades, due to macrosocial factors, changes in the organizational community that demand for these professionals, and the increase in the offer of professional actions from the professional and academic space.
Objective: reflect on the growing demand for Occupational and Organizational Psychology and the challenges that this entails for undergraduate and postgraduate training.
Results and discussion: Businessmen, managers and workers, both in the state and non-state sectors, have expanded the representation that exists of the contribution that the organizational psychologist can make to the organization, which is reflected in the sustained increase in the demand for these professionals in the plan of job placement places, pre-professional practices and postgraduate training. This poses challenges for academic training, in terms of: higher levels of competences, alignment between undergraduate and postgraduate based on competency training, closer university-institution links, greater use of TICs, social commitment and professional ethics. Conclusions: The growing demand for Occupational and Organizational Psychology is due to factors of a macro and micro nature, which have strengthened the university-labor organization link with evident mutual benefits and a promising future. This challenges undergraduate and postgraduate training, contributing to its technical, methodological and ethical updating and its alignment with current organizational problems.

Problemática: El desarrollo de la Psicología Laboral y de las Organizaciones se ha potenciado en las últimas décadas, debido a factores macrosociales, cambios acontecidos en la comunidad organizacional que demandan de estos profesionales y el incremento de la oferta de acciones profesionales desde el espacio profesional y académico.
Objetivo: reflexionar sobre la creciente demanda a la Psicología Laboral y de las Organizaciones y los retos que esto supone para la formación de pregrado y postgrado.
Resultados y discusión: Empresarios, directivos y trabajadores, tanto del sector estatal como no estatal, han ampliado la representación que se tiene del aporte que el psicólogo organizacional puede hacer a la organización, lo que se refleja en el incremento sostenido de la demanda de estos profesionales en el plan de plazas de ubicación laboral, las prácticas preprofesionales y la formación de postgrado. Esto supone retos para la formación académica, en términos de: mayores niveles de competencias, alineación entre el pregrado y el postgrado a partir de la formación por competencias, vínculos más estrechos universidad-instituciones, mayor aprovechamiento de las TICs, compromiso social y ética profesional.
Conclusiones: La creciente demanda a la Psicología Laboral y de las Organizaciones se debe a factores de carácter macro y micro, los cuales han fortalecido el vínculo universidad-organizaciones laborales con evidentes beneficios mutuos y un futuro prometedor. Esto reta la formación de pregrado y postgrado, contribuyendo a su actualización técnica, metodológica y ética y su alineación con las problemáticas organizacionales actuales.

About The Speaker

Arianne Medina Macías

Dra. Arianne Medina Macías

Universidad de La Habana Flag of Cuba

Profesora Titular de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana, Cuba

Presidenta de la Comisión Nacional de la Carrera Psicología

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 14, 2023 2:50 PM
5 minutes
Salón 1 Starfish
Authors
Adalberto Avila Vidal
Dra. Arianne Medina Macías
Keywords
formación por competencias
occupational and organizational psychology profile
perfil de la psicología laboral y de las organizaciones
postgrado
postgraduate
pregrado
retos a la formación
training by competences
training challenges
undergraduate
Documents