8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023

Theoretical Review of Constructs such as Emotional Self-Regulation, Motivation, and Resilience in the Academic Performance of Vulnerable Students

In the face of the inequality present in the Chilean education system, especially among high school students in socioeconomically vulnerable situations, where the lack of family support and interpersonal issues affect academic performance, there is a need for individual intervention and greater inclusion to improve the teaching-learning processes. Therefore, a review of the literature is conducted on the identified relationships between personal variables such as emotional self-regulation, motivation, resilience, and academic performance of students. It is concluded that the aforementioned variables are directly related to academic performance; however, further research is needed to delve deeper into the impact they may have on the previously mentioned variable.

Frente a la desigualdad que se encuentra en el sistema educativo chileno, especialmente con estudiantes de secundaria que se encuentran en situación de vulnerabilidad socioeconómica, donde la falta de apoyo familiar y problemas interpersonales afectan el rendimiento académico y se necesita intervención individual y una mayor inclusión para mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje. Por lo que se revisa literatura sobre las relaciones encontradas de variables personales, tales como, autorregulación emocional, motivación, resiliencia y rendimiento académico del estudiantado. Se concluye que las variables anteriormente descritas tienen directa relación con el rendimiento académico, sin embargo, se requiere comenzar a realizar la propuesta de investigación para analizar a mayor profundidad el impacto que puede tener en la variable anteriormente nombrada.

About The Speaker

Nicolás Zabala

Nicolás Zabala

UCSC Flag of Chile

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 15, 2023 4:20 PM
5 minutes
Sala Virtual VIII Simposio de Psicología
Authors
Nicolás Zabala
Keywords
academic performance
and socioeconomic vulnerability.
autorregulación emocional
emotional self-regulation
estudiantes de secundaria
high school students
motivación
motivation
rendimiento académico y condición de vulnerabilidad socioeconómica.
resilience
resiliencia
Documents