8th International Symposium "Psychology and Human Development" 2023
In the face of the inequality present in the Chilean education system, especially among high school students in socioeconomically vulnerable situations, where the lack of family support and interpersonal issues affect academic performance, there is a need for individual intervention and greater inclusion to improve the teaching-learning processes. Therefore, a review of the literature is conducted on the identified relationships between personal variables such as emotional self-regulation, motivation, resilience, and academic performance of students. It is concluded that the aforementioned variables are directly related to academic performance; however, further research is needed to delve deeper into the impact they may have on the previously mentioned variable.
Frente a la desigualdad que se encuentra en el sistema educativo chileno, especialmente con estudiantes de secundaria que se encuentran en situación de vulnerabilidad socioeconómica, donde la falta de apoyo familiar y problemas interpersonales afectan el rendimiento académico y se necesita intervención individual y una mayor inclusión para mejorar los procesos de enseñanza aprendizaje. Por lo que se revisa literatura sobre las relaciones encontradas de variables personales, tales como, autorregulación emocional, motivación, resiliencia y rendimiento académico del estudiantado. Se concluye que las variables anteriormente descritas tienen directa relación con el rendimiento académico, sin embargo, se requiere comenzar a realizar la propuesta de investigación para analizar a mayor profundidad el impacto que puede tener en la variable anteriormente nombrada.
About The Speaker
Nicolás Zabala
Discussion