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8th Symposium on Computer Aided Design and Engineering, Biomechanics and Mechatronics "COMEC 2025"

XII International Conference on Mechanical Engineering

COMEC 2025

8th Symposium on Computer Aided Design and Engineering, Biomechanics and Mechatronics

Calculation and design of a roof conveyor for bales of sacks at SAREX Company.
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Abstract

Problem: At SAREX company, sacks are grouped into bundles of 80 kg (1000 units each one) for its storage, which are handled using a forklift powered by an internal combustion engine. This equipment occupies significant space in the warehouse and contributes to environmental pollution. Objective: To design an overhead conveyor system in order to replace the forklift, optimizing warehouse space and reducing environmental impact. Methodology: The proposed solution involves reducing the weight of the bundles from 80 kg to 20 kg (250 sacks per bundle). The transport system is based on a chain with a 76.6 mm pitch. All components of the equipment were selected and dimensioned, and a overhead conveyor was calculated to solve the identified problem. Results and Discussion: A reliable and structurally sound chain conveyor system was designed. The nominal speed of the system is 10.2 m/min, with a variable frequency drive allowing a speed range between 8.33 and 25 m/min. The selected chain easily withstands the load, with an adequate safety factor. The system is powered by a 2 kW electric motor.

Resumen

Problemática: En la empresa SAREX, los sacos se agrupan para su almacenamiento en pacas de 80 kg, que contienen cada una, 1000 unidades, manipuladas mediante un montacargas con motor de combustión interna. El trabajo de este equipo ocupa un gran especio dentro de la nave y contribuye a la contaminación ambiental. Objetivo: Diseñar un transportador aéreo que permita sustituir el montacargas, optimizando el espacio disponible y reduciendo la contaminación en el área de almacenamiento. Metodología: Se propuso disminuir el peso de las pacas de 80 kg a 20 kg (equivalentes a 250 sacos por paca). El sistema de transporte diseñado se basa en una cadena con paso de 76,6 mm. Se seleccionaron y dimensionaron todos los componentes del equipo, incluyendo el cálculo estructural del transportador aéreo de techo. Resultados y discusión: Se diseñó un transportador de cadena con alta confiabilidad y capacidad de carga. La velocidad nominal del sistema es de 10,2 m/min, con variador de frecuencia que permite un rango operativo entre 8,33 y 25 m/min. La cadena seleccionada presenta un adecuado factor de seguridad, y el sistema es impulsado por un motor eléctrico de 2 kW.

About The Speaker

Dr. C. Kirenia Abreu González

Dr. C. Kirenia Abreu González

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Discussion

Practical Info
No Presencial
Spanish / Español
October 22, 2025 4:0 PM
10 minutes
Sala Virtual 1 Hotel Melia Las Dunas
Authors
Dr. C. Eusebio Enrique Pérez Castellanos
Dr. C. Kirenia Abreu González
Lic. Rommi Pérez León
Keywords
overhead conveyor
polypropylene sacks
sacos de polipropileno.
transportador de techo
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