Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Active methodologies in learning environments for Civil Engineering students
Set Favorite

In the present century, one of the most important challenges facing Cuban Higher Education is generating meaningful, relevant, and effective learning. This has led to a continuous search by various actors within the university context to find teaching methodologies that lead to significant learning. This research aims to analyze the impact of active learning methodologies on improving academic performance, motivation, and the development of professional competencies in Civil Engineering students. In conducting this research, scientific research methods are applied to gather and process information, enabling all those involved in the field to use these methodologies to produce meaningful learning and enable students to develop critical thinking skills in the face of professional challenges. It is unquestionable to affirm that the use of active methodologies accompanied by technological tools allows students to participate in the construction of their own knowledge in an active and participatory manner. It can be leveraged at different levels and modalities of education, whether these are face-to-face, blended, online and distance, which promotes the successful performance of professionals in the Civil Engineering career oriented to the demands of today's professional world.

En el presente siglo uno de los retos más importantes de la Educación Superior Cubana es poder generar aprendizajes significativos, pertinentes y eficaces; esto ha conducido a una búsqueda continua de diversos actores en el contexto universitario, con el propósito de encontrar metodologías de enseñanza que permitan conducir a aprendizajes significativos. La presente investigación, tiene como objetivo analizar el impacto de las metodologías activas de aprendizaje, en la mejora del rendimiento académico, la motivación y el desarrollo de competencias profesionales en estudiantes de Ingeniería Civil. En la realización de la misma se aplican métodos científicos investigativos de recopilación y procesamiento de la información que permiten determinar, que todos los involucrados en el ámbito en la carrera puedan utilizar estas metodologías, para producir aprendizajes significativos y lograr que los estudiantes desarrollen el pensamiento crítico ante los desafíos profesionales. Es incuestionable afirmar que el uso de las metodologías activas acompañado de las herramientas tecnológicas permite a los estudiantes participar en la construcción de sus propios conocimientos de manera activa y participativa, puede ser, aprovechada en diferentes niveles y modalidades de educación sean estas presenciales, semipresencial, en línea y a distancia lo que propician el desempeño exitoso de los profesionales de la carrera Ingeniería Civil orientado a las demandas del mundo profesional actual.

About The Speaker

Bernardo Omar González Morales

MsC. Bernardo Omar González Morales

UCLV Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:15 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
MsC. Bernardo Omar González Morales
Keywords
aprendizaje; educación superior; ingeniería civil; metodología activa; entornos de aprendizaje.
learning; higher education; civil engineering; active methodology; learning environments.
Documents