Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

AI in the university mathematics landscape: challenges and advantages of its implementation
Set Favorite

The development of artificial intelligence (AI) is increasingly appreciated in society. Its use allows access to an ever-increasing level of information and knowledge. University education, therefore, is not excluded from this panorama, and teaching and management methods that employ AI are increasing. Its implementation can range from consulting simple exercises to coordinating curricular lines, which facilitates the management of the training process for professionals. Especially in the case of teaching mathematics in higher education, its application can be very effective. There are numerous resources that facilitate the teaching-learning process in this area of ​​knowledge, such as DeepSeek, GeoGebra with AI, MathGPT, among others. However, the challenges involved in its use must be taken into account. This paper aims to describe the challenges and advantages of applying AI to the teaching-learning process of mathematics at the university level, based on a methodological workshop held for the Mathematics Bachelor's Program. The prospects for implementing AI in this area are analyzed, as well as various challenges, including difficulties in technological infrastructure, lack of training, and ethical concerns. It is considered that in the Cuban context, the search for ethical and efficient ways to implement AI must continue.

El desarrollo de la inteligencia artificial (IA) es cada vez más apreciado en la sociedad. Su uso permite el acceso a un nivel de información y conocimiento cada vez mayor. La enseñanza universitaria, por tanto, no se queda fuera de este panorama y se incrementan los métodos de enseñanza y gestión de la enseñanza que emplean la IA. Su implementación puede ir desde la consulta para simples ejercicios hasta la coordinación de las líneas curriculares, lo cual facilita la gestión del proceso de formación de profesionales. Especialmente en el caso de la enseñanza de la matemática en la educación superior su aplicación puede ser muy efectiva. Existen numerosos recursos que facilitan el proceso de enseñanza-aprendizaje en esta área del conocimiento, tales como DeepSeek, GeoGebra con IA, MathGPT, entre otros. No obstante, deben tenerse en cuenta los desafíos que conlleva su utilización. El presente trabajo tiene como objetivo describir retos y ventajas en la aplicación de IA en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática en el panorama universitario, a partir de un taller metodológico realizado en el colectivo de la Carrera Licenciatura en Matemática. Se analizan las perspectivas de implementación de la IA en este ámbito, así como diversos retos que incluyen las dificultades en cuanto a infraestructura tecnológica, falta de capacitación y preocupaciones éticas. Se considera que en el contexto cubano debe continuar la búsqueda de formas éticas y eficientes para la implementación de la IA.

About The Speaker

Dennis Lumpuy

Prof. Dennis Lumpuy

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 10:50 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Prof. Dennis Lumpuy
Dianelis Olivera Batista
Keywords
artificial intelligence (ai)
bachelor's degree in mathematics
carrera licenciatura en matemática
ethical and efficient forms.
formas éticas y eficientes.
implementación de la ia
implementation of ai
inteligencia artificial(ia)
proceso de enseñanza- aprendizaje de la matemática
teaching-learning process of mathematics
Documents