Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

diagnostic conception to delve deeper into the development of the competency for the direction of the developing PEA of Mathematics in teachers in training
Set Favorite

In the context of teacher training, the development of competencies to lead the teaching-learning process of Mathematics as an essential content of the subject "Didactics of Mathematics Teaching," taught in the Meeting-Based Course of the Bachelor's Degree in Primary Education, presents a challenge, considering the need to introduce competency-based training instead of the traditional model based on objectives and professional skills. This work aims to propose a diagnostic conception to delve deeper into the development of the competency for the direction of the developing PEA of Mathematics in teachers in training in this program, as a basis for the design of an elective program that favors the development of competencies mediated by the developmental conception for the teaching-learning process assumed by Cuban primary schools. The proposal is based on a methodological approach based on the analysis of training needs. The methodological triangulation of the instruments derived from the operationalization of the analysis category reveals shortcomings in the use of productive methods. The use of traditional approaches is reiterated, limiting cognitive development and students' ability to apply knowledge in new situations and designing activities that foster critical thinking and motivation. The results described should significantly contribute to the design of a program that responds to the diagnosed needs and thus contribute to teacher training in the field of Didactics, aligned with the demands of contemporary education.

En el contexto de la formación docente el desarrollo de las competencias para dirigir un proceso de enseñanza aprendizaje de la Matemática como contenido esencial de la asignatura Didáctica de la Enseñanza de la Matemática que se imparte en el Curso por Encuentros de la carrera de Licenciatura en Educación. Primaria, se presenta como un desafío, si se tiene en cuenta la necesidad de introducir la formación por competencias frente al modelo tradicional por objetivos y habilidades profesionales existente. Este trabajo tiene como objetivo proponer una concepción diagnóstica para profundizar en el desarrollo de la competencia para la dirección del PEA desarrollador de la Matemática en docentes en formación de la carrera, como base para el diseño de un programa optativo electivo que favorezca la formación de competencias mediatizado por la concepción desarrolladora para el proceso de enseñanza aprendizaje asumido por la escuela primaria cubana. La propuesta se fundamenta en un enfoque metodológico basado en el análisis de necesidades formativas. La triangulación metodológica de los instrumentos derivados de la operacionalización de la categoría de análisis, evidencia que existen carencias para utilizar métodos productivos, se reitera el uso de enfoques tradicionales que limitan el desarrollo cognitivo y la capacidad de los estudiantes para aplicar conocimientos en nuevas situaciones, diseñar actividades que fomenten el pensamiento crítico y la motivación. Los resultados descritos han de contribuir significativamente al diseño de un programa que responda a las necesidades diagnosticadas y con ello contribuir a la formación docente en el ámbito de la Didáctica, alineada con las exigencias de la educación contemporánea. 

About The Speaker

Marlene Cárdenas Flores

Marlene Cárdenas Flores

Centro Universitario Municipal de Encrucijada Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:30 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Marlene Cárdenas Flores
Angel Guido Navarro Otero
Odalis Morales Carvajal
Keywords
competencias matemáticas
enseñanza
mathematical competencies
profesionales en formación
professionals in training
Documents