Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Digital Educational Transformation in Pediatric Teaching at José Luis Miranda Hospital
Set Favorite

Problem:

The rise of information and communication technologies has profoundly transformed the educational field. However, in the training of pediatric residents at the José Luis Miranda Teaching Hospital, there is neither effective nor widespread use of digital educational resources (DERs). Resistance among faculty members and a lack of knowledge among students limit innovation in teaching and learning processes.

Objective:

To design a strategy that promotes the creation and use of digital educational resources as a support tool in the training of pediatric residents at the José Luis Miranda Teaching Hospital.

Methodology:

The study used a qualitative approach based on expert consultation through the preference method. This technique made it possible to validate the designed strategy by analyzing its feasibility, relevance, and usefulness within the context of a teaching hospital.

Results and Discussion:

Experts agreed that the proposed strategy is feasible and timely. They recognized that its implementation could help overcome current barriers and encourage active use of DERs in specialized medical training. Furthermore, they highlighted its alignment with current pedagogical trends and the urgent need to modernize education in clinical environments.

Conclusions:

The developed strategy is relevant for promoting the use of digital resources in pediatric residency training. Its implementation would significantly contribute to improving the quality of education and meeting the demands of contemporary medical education.


Problemática:

El avance de las tecnologías de la información y la comunicación ha transformado profundamente el ámbito educativo. Sin embargo, en la formación de residentes de pediatría del Hospital Docente José Luis Miranda, no se evidencia un uso efectivo ni generalizado de los recursos educativos digitales (RED). Se identifican resistencias por parte del profesorado y un desconocimiento sobre su aplicación entre los estudiantes, lo que limita la innovación en los procesos de enseñanza-aprendizaje.

Objetivo:

Diseñar una estrategia para fomentar la creación y el uso de recursos educativos digitales como apoyo a la formación de los residentes de pediatría en el Hospital Docente José Luis Miranda.

Metodología:

La investigación empleó un enfoque cualitativo, basado en la técnica de consulta a expertos mediante el método de la preferencia. Esta técnica permitió validar la estrategia diseñada a través del análisis de criterios como su viabilidad, pertinencia y utilidad en el contexto hospitalario docente.

Resultados y discusión:

Los expertos consultados coincidieron en que la estrategia propuesta es factible y oportuna. Reconocieron que su implementación podría superar las barreras actuales y favorecer el uso activo de RED en la formación médica especializada. Además, destacaron su alineación con las tendencias pedagógicas actuales y la necesidad de modernizar la enseñanza en entornos clínicos.

Conclusiones:

La estrategia desarrollada es pertinente para impulsar el uso de recursos digitales en la formación de residentes de pediatría. Su implementación contribuiría significativamente a elevar la calidad educativa y adaptarse a las exigencias de la educación médica contemporánea.


About The Speaker

Osiel Fundora

Osiel Fundora

HPPUJLM Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 11:5 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Osiel Fundora
Yusiley Marcelo Harman
Dr. Aida Maria Torres Alfonso
Waldo Pérez Garcia
Keywords
educational innovation; autonomous learning; digital tools; medical teaching; pedagogical technology; professional training.
innovación educativa; aprendizaje autónomo; herramientas digitales; enseñanza médica; tecnología pedagógica; formación profesional.
Documents