Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

From the Classroom to the Company: Dual Training as a Driver of Active Learning in Technical Careers
Set Favorite

Dual training emerges as a driver of active learning in technical education, by integrating theory and practice in real workplace settings and strengthening the connection between university and the productive sector. This methodology, implemented by the Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas during the third and fourth years of technical degree programs, enhances students’ professional development through their placement in companies from strategic sectors.
The results reveal profound transformations: academic reorganization and the adoption of flexible integration modalities; differentiated teaching schedules based on students’ time spent at the institutions; curriculum enriched by company feedback; and the strengthening of professional skills through contextualized learning. This process culminates in effective job placement, ensuring continuity of the student-company relationship after graduation.
For companies, the experience serves as a channel for innovation and the training of human capital aligned with their needs. Among the main challenges encountered were the redesign of academic programs, logistical coordination, student adaptation to new environments, and change management in the face of resistance from some university and business actors.

La formación dual emerge como un motor de aprendizaje activo en la educación técnica, al articular teoría y práctica en escenarios laborales reales y fortalecer la conexión entre universidad y sector productivo. Esta metodología, implementada por la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas en los años tercero y cuarto de carreras técnicas, potencia el desarrollo profesional de los estudiantes mediante su integración a empresas de sectores estratégicos.
Los resultados evidencian transformaciones profundas: reorganización académica e incorporación de modalidades de integración flexibles; planificación docente diferenciada según la estancia en las entidades; retroalimentación empresarial que enriquece el currículo; y fortalecimiento de habilidades profesionales a partir del aprendizaje contextualizado. Este proceso culmina con una inserción laboral eficaz, al garantizar la continuidad del vínculo con la empresa receptora.
Para las entidades productivas, la experiencia representa un canal de innovación y formación de capital humano alineado a sus demandas. Entre los principales retos enfrentados destacan el rediseño de programas, la coordinación logística, la adaptación estudiantil a nuevos entornos y la gestión del cambio ante resistencias de algunos actores universitarios y empresariales.

About The Speaker

Neibys Lourdes Casdelo Gutierrez

Dr. Neibys Lourdes Casdelo Gutierrez

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 2:30 PM
10 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Dr. Neibys Lourdes Casdelo Gutierrez
Keywords
curriculum improvement
educational innovation
formación; integración; perfeccionamiento curricular; innovación educativa
integration
training
Documents