Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

GeoGebra as a transformative tool in the calculation of Multiple Integrals and Curvilinear Integrals.
Set Favorite

Abstract:

• Problem: In the teaching-learning process for the current context, changes are needed, particularly in mathematics, which plays a decisive role in the training of engineers, encouraging the development of cognitive skills and decision making in their professional life. This work proposes the modification of the PEA in the calculation with Multiple Integrals and Curvilinear Integrals located in the subject Mathematics II assisted by GeoGebra as a transforming tool in the treatment of such content, which is located in the subject Mathematics II taught in the 1st year of all engineering careers at the Technological University of Havana José Antonio Echeverría.

• Objective: To provide a didactic sequence that influences the teaching-learning process assisted by GeoGebra in the calculation with Multiple Integrals and Curvilinear Integrals.

• Methodology: Theoretical methods such as analytical-synthetic, system approach and modeling were used. The research arises from the experience and the results of the empirical exploration carried out, which included classroom observation, exchanges with teachers and students, analysis of normative documents and research on related topics, which allowed the identification of the deficiencies and gaps that exist in the didactic ASP.

• Results and discussion: Increased use of ICT, strengthening the link of the subject with contents related to the professional profile and the methodological work of the group of teachers of the subject Mathematics II.

• Conclusions: The didactic sequence allows greater interrelation between contents and better use of the exercises of applicative level that to a certain extent the current bibliography determined for them does not allow increasing the use of exercises in that direction.


Resumen:

• Problemática: En el proceso de enseñanza-aprendizaje para el contexto actual se necesita realizar cambios, en particular en la matemática la cual juega un papel decisivo en la formación de ingenieros, incentivando el desarrollo de habilidades cognitivas y la toma de decisiones en su vida profesional. El presente trabajo propone la modificación del PEA en el cálculo con Integrales Múltiples e Integrales Curvilíneas ubicada en la asignatura Matemática II asistido por el GeoGebra como herramienta transformadora en el tratamiento de dicho contenido, el cual está ubicado en la asignatura Matemática II que se imparte en el 1er año de todas las carreras de ingeniería de la Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría.

• Objetivo: Proporcionar una secuencia didáctica que incida en el proceso de enseñanza –aprendizaje asistido por GeoGebra en el cálculo con Integrales Múltiples e Integrales Curvilíneas.

• Metodología: Se usaron métodos del nivel teórico como analítico-sintético, enfoque de sistema y modelación. La investigación surge a partir de la experiencia y de los resultados de la exploración empírica realizada que incluyó la observación a clases, intercambios con docentes y estudiantes, análisis de documentos normativos y de investigaciones en temáticas afines, lo que permitió identificar las carencias y brechas que existen en el PEA de la didáctica.

• Resultados y discusión: Mayor uso de las TIC, fortalecimiento del vínculo del tema con contenidos relacionados con el perfil profesional y el trabajo metodológico del colectivo de los profesores de la asignatura Matemática II.

• Conclusiones: La secuencia didáctica permite mayor interrelación entre los contenidos y mejor aprovechamiento de los ejercicios de nivel aplicativo que en cierta medida la bibliografía actual determinada para ellos no permite aumentar el uso de ejercicios en esa dirección.


About The Speaker

Juan Carlos Suárez López

Juan Carlos Suárez López

Universidad Tecnológica de La Habana José Antonio Echeverría Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:10 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Juan Carlos Suárez López
Annel Sanchez Cobas
Keywords
asistente matemático; modelación; enseñanza transformadora; didáctica
mathematical assistant; modeling; teaching; didactics; transformational teaching
Documents