Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
The use of innovative concepts in the training of education professionals is a priority today worldwide, and specifically in Cuba, especially when this process acquires an inclusive and sustainable connotation. The proposal presented addresses how innovative dynamics are applied to the educational process of its students within the Art Education program from an inclusive and sustainable perspective. To address this issue, we propose developing a methodological approach focused on how to conceive and apply innovative dynamics and methodologies from an inclusive and sustainable perspective for the active, critical, reflective, creative, and innovative development of students training as art educators. The methodology followed is Participatory Action Research, utilizing theoretical, empirical, and statistical-mathematical methods. The expected results focus on a methodology that offers a guide to applying innovative dynamics from an inclusive and sustainable perspective, a set of tools for evaluating teachers' educational work, and a best practices manual detailing the impact of the methodology's application. The proposal will be developed from the undergraduate level in the Bachelor of Education program in Artistic Education at the Marta Abreu Central University of Las Villas and is based on current theoretical and methodological concepts related to educational innovation, inclusive and sustainable education, present since the Third Improvement of the National Education System and others present worldwide and in Latin America related to the topic under study.
La utilización de concepciones innovadoras en el proceso de formación del profesional de la educación constituye hoy una prioridad en el mundo y específicamente en Cuba y más cuando este proceso adquiere una connotación inclusiva y sostenible. La propuesta que se presenta aborda cómo, desde la carrera de Educación Artística se aplican dinámicas innovadoras en el proceso formativo de sus estudiantes desde una perspectiva inclusiva y sostenible. Para responder a esta problemática se propone elaborar una concepción metodológica centrada en cómo concebir y aplicar dinámicas y metodologías innovadoras, desde una perspectiva inclusiva y sostenible para la formación activa, crítica, reflexiva, creativa e innovadora de los estudiantes que se forman como educadores artísticos. La metodología que se sigue es Investigación Acción Participativa con métodos teóricos, empíricos y estadístico-matemáticos. Los resultados esperados se centran en una metodología que ofrezca un proceder sobre cómo aplicar dinámicas innovadoras desde una perspectiva inclusiva y sostenible, una batería de instrumentos para la evaluación de la labor educativa de los maestros y un manual de buenas prácticas contentivo del impacto de la aplicación de la metodología. La propuesta se desarrollará desde el pregrado en la carrera Licenciatura en Educación. Educación Artística de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas y está sustentada en las actuales concepciones teórico-metodológicas relacionadas con la innovación educativa, educación inclusiva y sostenible presentes desde el III Perfeccionamiento del Sistema Nacional de Educación y otras presentes en el mundo y Latinoamérica relacionadas con la temática objeto de estudio.
About The Speaker
Dr. Adalberto Portal Camellón

Discussion