Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
• Problem: The integration of Generative Artificial Intelligence (GAI) into continuing university education represents both a challenge and an opportunity to improve educational processes. However, little information is available on teachers' perceptions and experiences with this technology in professional development.
• Objective: The objective of this study was to understand the opinions and experiences of faculty members at the Universidad Central Marta Abreu de Las Villas (UCLV) regarding the integration of IAG into continuing education, and to compare these results with the general data obtained from a larger study covering 34 Ibero-American universities.
• Methodology: A survey was administered between June 1 and November 1, 2024, with the participation of 144 faculty members from 11 faculties at UCLV. The data were analyzed and compared with the 671 responses obtained in total from the 34 universities.
• Results and discussion: The results showed that UCLV faculty members have greater acceptance and experience in using GLI compared to the regional average. Furthermore, they positively valued the impact of GLI on personalized learning and professional development.
• Conclusions: It is concluded that UCLV is a Cuban institution that is moving toward incorporating GLI into continuing education, where the impact of teacher training is key to enhancing its use and benefits in higher education.
• Problemática: La integración de la Inteligencia Artificial Generativa (IAG) en la formación continua universitaria representa un desafío y una oportunidad para mejorar los procesos educativos. Sin embargo, se dispone de poca información sobre la percepción y experiencia de los docentes respecto a esta tecnología en la actualización profesional.
• Objetivo: El objetivo de este estudio fue conocer las opiniones y experiencias de los docentes de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas (UCLV) sobre la integración de la IAG en la formación continua, y comparar estos resultados con los datos generales obtenidos en un estudio más amplio que abarcó 34 universidades iberoamericanas.
• Metodología: Se aplicó una encuesta entre el 1 de junio y el 1 de noviembre de 2024, con la participación de 144 docentes de 11 facultades de la UCLV. Los datos se analizaron y contrastaron con las 671 respuestas obtenidas en total en las 34 universidades.
• Resultados y discusión: Los resultados mostraron que los docentes de la UCLV tienen una mayor aceptación y experiencia en el uso de la IAG en comparación con el promedio regional. Además, valoraron positivamente el impacto de la IAG en el aprendizaje personalizado y la actualización profesional.
• Conclusiones: Se concluye que la UCLV es una institución cubana que se está insertando en la incorporación de la IAG en la formación continua, donde la proyección de la formación docente es clave para potenciar su uso y beneficios en la educación superior.
About The Speaker
Dr. Aida Maria Torres Alfonso

Metodóloga de la Dirección de Educación de Posgrado. Profesor Titular del Centro de Estudios de Educación, UCLV. Coordinadora del Doctorado en Ciencias de la Educación. Profesor Consultante
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