Executive Secretary

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025" "EDUCACIÓN 2025"

IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"

EDUCACIÓN 2025

I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"

Integration of ICT into the teaching-learning process of the development of transformative students
Set Favorite

The professional development process presents new challenges every day. One of the most urgent challenges to be addressed concerns the demands that emerge from the teaching-learning process (TLP), related to the role of the student and the group. This framework fosters the active and responsible participation of young people through the collaborative work of all stakeholders. However, the potential this process offers to achieve this goal is not sufficiently leveraged. Previous research has found that the integration of information and communication technologies (ICTs) has not yet reached the desired level of integration into TLP, such that their educational influences can stimulate active and transformative student participation. This paper argues how the integration of digital educational tools into TLP can enhance the processes of interactivity and collaboration among participants to train transformative professionals. Using analysis-synthesis methods and document analysis, the theoretical foundations of the study and the research generalizations were established. The evidence obtained through the use of scientific observation and the analysis of the activity's products allowed us to identify the impact of integrating digital resources into a b-learning course. The planned selection of tools and the systematic collaboration and interactivity between teachers and students when integrating the tools influenced the improvement of the process and motivated students to participate in transforming the PEA.

El proceso de formación de profesionales presenta cada día nuevos desafíos. Uno de los más urgentes a resolver se refiere a las demandas que emergen del proceso de enseñanza-aprendizaje (PEA), relacionado con el protagonismo del estudiante y el grupo. Este marco es propicio para la participación activa  y responsable de los jóvenes mediante el trabajo cooperado de todos sus actores. Sin embargo, no se aprovechan suficientemente, las potencialidades que este proceso ofrece para lograr ese fin. En investigaciones precedentes se ha constatado que la integración de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) todavía no alcanza el nivel deseado de integración al PEA, de manera que sus influencias educativas puedan estimular la participación activa y transformadora de los estudiantes. En el presente trabajo se argumenta como la integración de herramientas digitales educativas al PEA puede potenciar los procesos de interactividad y colaboración entre los participantes para formar profesionales transformadores. Mediante los métodos de análisis-síntesis y el análisis de documentos se establecieron las bases teóricas del estudio y las generalizaciones de la investigación. Las evidencias obtenidas con la utilización de la observación científica y el análisis de los productos de la actividad, permitieron identificar el impacto de la integración de recursos digitales en una asignatura con modalidad b-learning, La selección planificada de las herramientas y la sistematicidad en la colaboración e interactividad entre profesores y estudiantes al integrar las herramientas, influyó en la mejora del proceso y motivó a los estudiantes a participar transformando el PEA.

About The Speaker

Norma González Ruda

Norma González Ruda

Universudas Tecnológica de La Habana CUJAE Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 22, 2025 9:25 AM
5 minutes
Hotel Resonance Musique Santa Maria
Authors
Norma González Ruda
Keywords
ict integration; teaching-learning process; transformative students
integración tic; proceso de enseñanza-aprendizaje; estudiantes transformadores
Documents