Executive Secretary
IV International Scientific Conference "Challenges of Education 2025"
EDUCACIÓN 2025
I International Scientific Workshop "Towards an Innovative Didactics in Higher Education: DIES-2025"
• Problematic: In Cuba, the National Environmental Education Program for Sustainable Development, corresponding to the 2023-2030 strategic cycle, declares interdisciplinarity as one of its principles. However, in the teaching-learning process of Chemistry and Physics as basic sciences for engineering training in the Military Technical Institute "José Martí", shortcomings are noted in the application of common methods and procedures to integrate content and help mitigate the main environmental problems in the heritage areas of the Revolutionary Armed Forces.
• Objective(s): To design interdisciplinary teaching-learning situations between Chemistry and Physics that contribute to the environmental education of cadets training as engineers training in the Military Technical Institute "José Martí".
• Methodology: Theoretical and empirical methods were applied, such as documentary analysis and surveys of cadets and professors. The quasi-experiment was conducted with first-year cadets in the Mechanical Engineering degree.
• Results and discussion: Connections between the content of the disciplines and the interdisciplinary nodes were established, contributing to the development of a responsible attitude among cadets regarding contemporary issues affecting the environment. The proposed didactic structure for interdisciplinary teaching-learning situations facilitates the study and analysis of contemporary environmental problems.
• Conclusions: Interdisciplinary teaching-learning situations contribute to the environmental education of cadets, based on their impact on the understanding of the need to protect the environment.
• Problemática: En Cuba, el Programa Nacional de Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible correspondiente al ciclo estratégico 2023-2030 declara, como uno de sus principios, a la interdisciplinariedad. No obstante, en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Química y la Física como ciencias básicas de la formación de ingenieros en el Instituto Técnico Militar (ITM) “José Martí”, se aprecian insuficiencias en la aplicación de métodos y procedimientos comunes para integrar los contenidos y que coadyuven a mitigar los principales problemas ambientales en las áreas de patrimonio de las Fuerzas Armadas Revolucionarias.
• Objetivo(s): Diseñar situaciones de enseñanza-aprendizaje interdisciplinarias entre la Química y la Física que contribuyan a la educación ambiental de los cadetes que se forman como ingenieros en el Instituto Técnico Militar “José Martí”.
• Metodología: Se aplicaron métodos teóricos y empíricos, tales como, el análisis documental, encuestas a cadetes y profesores. El cuasiexperimento se realizó con los cadetes de primer año de la carrera de Ingeniería Mecánica.
• Resultados y discusión: Se establecieron los nexos entre los contenidos de las disciplinas y los nodos interdisciplinarios, de forma tal que contribuyan al desarrollo de una actitud responsable en los cadetes ante las problemáticas contemporáneas que afectan al medio ambiente. La estructura didáctica propuesta para las situaciones de enseñanza aprendizaje interdisciplinarias facilita el estudio y análisis de problemas ambientales contemporáneos.
• Conclusiones: Las situaciones de enseñanza aprendizaje interdisciplinarias contribuyen a la educación ambiental de los cadetes, sobre la base de su incidencia en la comprensión de la necesidad de proteger el medio ambiente.
About The Speaker
MsC. Magdiel Pulido Legró

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